بازاریابی چرخه عمر محصول از زمان عرضه تا زمان قطع آن را توصیف می کند و این یک ابزار استراتژی است که به شرکت ها کمک می کند تا برای توسعه محصولات جدید و پالایش محصولات موجود برنامه ریزی کنند. بیاموزید که چگونه می توانید از مدل بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC) استفاده کنید تا تغییرات را در درک و از آن در محصولات خود استفاده کنید. در این مقاله از تبلیغات اصفهان، بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.
مراحل بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC) چیست ؟
- مقدمه
- رشد
- بلوغ
- کاهش
- توسعه محصول جدید
مرحله توسعه محصول جدید قبل از شروع چرخه زندگی محصول ، شامل تحقیقات بازار است که منجر به راه اندازی محصول می شود . از این رو این مرحله می تواند شامل موارد زیر باشد:
- بررسی تقاضا برای محصولات
- ارزیابی ادراک برند
- معیار رقابتی
- درک ترجیحات و رفتارهای مصرف کنندگان
بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC) به چه معنی است ؟
چهار مرحله در جدول زیر نشان داده شده است ، اگرچه با اختراع عناصر محصول می توان از کاهش آن جلوگیری کرد . همچنین به رسمیت شناخته شده است که برخی از محصولات هرگز فراتر از مرحله معرفی نمی روند در حالی که برخی دیگر خیلی سریع تر از سایر چرخه ها از چرخه زندگی عبور می کنند .
مقدمه
مدیران بازاریابی محصول باید محصول جدید خود را معرفی کنند در حالی که نسبتاً ناشناخته است و تولید آن اندک است . قیمت اغلب بیشتر است به دلیل محدود بودن توزیع و شخصی سازی تبلیغات .
در این مرحله ، ارزش بازگشت به آمار بدنام مبنی بر عدم موفقیت 95٪ محصولات جدید را دارد . بنابراین برنامه ریزی مهم است و توصیه می کنیم با استفاده از چارچوب برنامه ریزی RACE ، راه اندازی محصول جدید خود را برنامه ریزی کنید .
رشد
تبریک می گویم ، محبوبیت برای محصول شما رو به رشد است! با افزایش سهم بازار شما ، اکنون زمان آن است که اهداف خود را روی نفوذ و توسعه بازار متمرکز کنید ، مانند برقراری ارتباط مزایای محصول و ساختن مارک .
از آنجا که محصول شما در تعداد بیشتری خریداری می شود و با حجم و قیمت رو به کاهش است و سود آن افزایش می یابد . هنگام بالا بردن مشاغل ، پیامد های عملی در مورد منابع را در نظر داشته باشید .
خیلی سریع محاسبه کنید و می توانید از آماده نشدن رنج ببرید . آهسته یا ناهموار مقیاس بگیرید و ممکن است با کارمندانی که استخدام کرده اید گیر کنید و دیگر نیازی به آن ندارید گیر کنید . به طور کلی ، شما باید اطمینان حاصل کنید که میزان رشد شما در دراز مدت به شما آسیب نمی رساند .
بلوغ
این محصول با گزینه های مختلف رقابت می کند و قیمت آن کاهش می یابد . توزیع شدید می شود (همه جا در دسترس است) و تبلیغات بر تفاوت های محصولات رقبا متمرکز می شوند .
هنگام مدیریت استراتژی ، DRIP یک مدل بازاریابی دیگر است که در راهنمای مدل های اساسی بازاریابی ما نشان داده شده است . DRIP مخفف کلمات متمایز برای تقویت ، اطلاع رسانی و ترغیب است .
کاهش
این محصول با رسیدن به پایان عمر خود ، با رقبای کمتری روبرو است . ممکن است قیمت افزایش یابد و توزیع برخی انتخابی شود زیرا برخی توزیع کنندگان محصول را کاهش داده اند . هدف از تبلیغ این است که مشتریان را از وجود آن یادآوری کند .
چگونه می توان از این مدل بازاریابی استفاده کرد؟
هنگام بررسی مشاغل ، باید بدانید که محصولات یا خدمات شما در کدام مرحله به سبد محصولات شما رسیده است که می تواند از طریق سهم بازار و رشد با استفاده از مدل ماتریس BCG ارزیابی شود . بررسی محصول نمونه کارها بازاریاب ها را قادر می سازد تا برای محصولات جدید برنامه ریزی کنند ، محصولات موجود را دوباره اختراع کنند یا کالاهایی را که با جدیت روبرو هستند قطع کنند .
شما همچنین می توانید محصولات و خدمات بازاریابی دیجیتال را با انتشار مدل بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC) مرتبط کنید .
نمونه ای از مدل بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC)
این مثال نشان می دهد که چگونه دسته بندی محصولات از طریق چرخه عمر محصول با رمیکس کردن عناصر مخلوط بازاریابی حرکت کرده است . نمونه هایی از مراحل و نحوه تکامل PLC عبارتند از:
مقدمه
ماست موجود در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی
بسته بندی کاربردی و ساده
به عنوان یک غذای بهداشتی تبلیغ می شود
رشد
ماست موجود در کابینت چیلر سوپر مارکت
طعم های جدید معرفی شده (به عنوان مثال توت فرنگی و وانیل)
بلوغ
محصول با میوه اضافه شده / موسلی / شکلات دوباره اختراع شده است
بسته بندی به شکل ها و اندازه های مختلف تغییر می کند
به عنوان یک میان وعده سرگرم کننده یا رفتار لوکس تبلیغ می شود
کاهش
نه هنوز!
نحوه گسترش چرخه عمر محصول (PLC)
چندین استراتژی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها سعی کنید چرخه عمر محصول خود را افزایش داده و از کاهش آن جلوگیری کنید بدون اینکه به طور بنیادی محصول خود را تغییر دهید.
تبلیغات / بسته بندی
ساختار تبلیغات و ظاهر بدنی محصول شما باید همیشه در نظر گرفته شود . چه کسی هدف قرار گرفته است؟ چگونه به محصول ارجاع می دهید؟ گرفتن پیام و بسته بندی و هدف قرار دادن آن ها در جمعیت های مختلف می تواند محصول یا مارک شما را دوباره زنده کند . یکی از بهترین نمونه های آن تبلیغات ویدیویی Dollar Shave Club است که خدمات تحویل محصول نظافت خود را با نور جدید و طنز آمیز ارائه داد . تا به امروز ، این ویدئو نزدیک به 30 میلیون بازدید مشاهده کرده است و در دو روز پس از انتشار ویدئوی آنها ، 12000 سفارش ایجاد کرده است .
قیمت / مشخصات
همچنین می توانید ویژگی های محصول و قیمت مورد نظر خود را ارزیابی کنید . پس از آن می توانید با افزایش حس ارزش خود ، قیمت خود را برای همان محصول پایین بیاورید یا با افزایش حس ارزش آن ، قیمت خود را کم کنید ، یا می توانید ویژگی های جدیدی را به آن اضافه کنید تا دوباره در جایگاه خود در صنعت خود انرژی بخشد .
نمونه بارز آن بسیاری از تکرار لپ تاپ هایی است که توسط یک برند منتشر می شوند . تغییرات بزرگی با نام محصولات جدید (به عنوان مثال لپ تاپ های Lenovo YOGA) مشخص شده اند ، در حالی که به روز رسانی های ویژه دارای “نسل” هستند . هرچه نسل بیشتر محصول باشد ، نسل های دیگر ارزان تر می شوند زیرا به عنوان گزینه های “ارزشمند” شناخته می شوند .
نکته این است که به طور مداوم بازخورد مشتری را مرور کنید ، تا اطمینان حاصل کنید که محصولات شما به پایان عمر خود نرسند ، بررسی های منظم مشتری را انجام دهید . بازخورد دریافت کنید و دریابید که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی را انجام نمی دهید و چرا
بازارها و سیستم عامل های جدید
برای به حداکثر رساندن طول عمر محصول خود ، همیشه باید فرصت های راه اندازی محصول خود را در بازارهای جدید یا سیستم عامل های جدید کشف کنید . Netflix خود را از یک سرویس تحویل DVD به یکی از بزرگترین سیستم عامل های پخش ویدئو در جهان تبدیل کرد . در سال 2007 با راه اندازی سرویس پخش خود در ایالات متحده آمریکا ، در سال 2010 شروع به گسترش به بازارهای دیگر با كانادا ، سپس كشورهای آمریكای جنوبی مانند برزیل ، آرژانتین و پاراگوئه كرد . محبوبیت همچنان رو به رشد بود و Netflix در سال 2012 به اروپا گسترش یافت و امروز 167 میلیون مشترک دارند .
با تکامل فن آوری ، پلتفرم های موجود برای محصولات خود را نیز انجام دهید . اگر می خواهید محصولات شما در توزیع آن ها انعطاف پذیر باقی بمانند ، می توانید چرخه عمر آن ها را برای سال ها طولانی کنید .
کمپانی نینتندو با استفاده مداوم از سیستم عامل ها و فناوری های در حال تغییر برای آن ها ، در صدر افزایش طول عمر بازی های خود بوده است . چندین بازی در ابتدا در دهه 1980 راه اندازی شد و در دسترس در کارتریج ها چندین بار دوباره منتشر شد تا طول عمر آن ها افزایش یابد :
اوایل دهه 2000
بازی های منتشر شده در GameBoy Advance با جذابیت جدید قابلیت حمل (شبیه به دستگاه های موسیقی قابل حمل مانند Walkman)
اواخر دهه 2000
بازی های منتشر شده در کنسول مجازی Wii ، با جذابیت جدید از ایجاد یک مجموعه غیر فیزیکی در یک دستگاه (شبیه به افزایش بارگیری های دیجیتالی فیلم ها)
2010
این بازی ها اکنون به عنوان محصول اشتراکی در کنسول سوییچ خود در دسترس قرار گرفته اند (شبیه به Netflix و سایر خدمات درخواستی)
در سال 2019 شاهد انتشار Nintendo Switch Lite این دستگاه سبک تر به تلویزیون شما وصل نمی شود اما این امکان را برای راحتی بازی های دستی فراهم می کند .
در بازاریابی چرخه عمر محصول (PLC) چه چیز دیگری را باید در نظر بگیرید ؟
اگر فروش محصول رو به کاهش است ، باید بدانید که چرا . به دلیل پیشنهادات بهتر از رقبا ، تغییر در رفتار یا به دلیل اینکه دیگر نیازی به محصول نیست ، محصولات در حال کاهش هستند . به عنوان مثال ، در سراسر مراکش ، افرادی وجود دارند که نامه شما را می خوانند و پاسخ ها را می نویسند . اگر سطح سواد در کشور به پیشرفت خود ادامه دهد (در حال حاضر حدود 70٪ ، از 60٪ ده سال پیش) ، این سرویس به سرعت در حال کاهش است .
علاوه بر این ، مدیران بازاریابی محصول باید در آخرین تحولات بخش به روز باشند تا چرخه حیات محصول خود را تحقق بخشند و از کاهش آن جلوگیری کنند . منابعی مانند فناوری بازاریابی و راهنمای نوآوری رسانه و راهنمای روند های بازاریابی خدمات مالی و سایر ابزارهای نوآوری در بخش فناوری ما به شما امکان می دهند تا تحولات مربوط به بخش خود را مرور کرده و تصمیمات محوری بگیرید.