این یک واقعیت کاملا مشهور است که طراحان برنامه تلفن همراه تمایل دارند طراحی برای iOS را ترجیح دهند. با این حال طراحی اپلیکیشن اندروید برای دستگاه های اندرویدی بیشتر در بازار تلفن های هوشمند تسلط دارند که به دلیل پایین آمدن قیمت به ویژه در مقایسه با آیفون های سطح بالا است. با توجه به تکثیر دستگاه های Android در سراسر جهان زمان آن فرا رسیده است که طراحان برنامه تلفن همراه اندروید را جدی بگیرند.
اگر انصاف داشته باشیم اندروید همیشه نمونه بارزی از طراحی عالی نبوده است و سیستم تأیید فروشگاه Google Play نرم و ملایم است و در نتیجه بسیاری از برنامه ها فاقد اندازه طراحی UX هستند. اما با این حال فراموش نکنیم که روزهای Android Ice Cream Sandwich به پایان رسیده است. با انتشار Material Design اندروید نشان داده است که قرار نیست در ورطه طراحی بد کنار گذاشته شود. به طور کلی طراحی متریال زیبا، موثر و معنی دار است.
اندازه صفحه در طراحی اپلیکیشن اندروید بسیار مهم است و این اندازه در گوشی های اندرویدی معمولا زیاد می باشد پس جای تعجب نیست که طراحان به جای آن iOS را انتخاب می کنند. طراحی برای اندازه و وضوح صفحه نمایش متفاوت سردردی است که هیچ کس نمی خواهد با آن مقابله کند. اما چنین چالشی به چیزی بیشتر از تفکر خلاقانه بیشتر طراحان نیاز ندارد که در نهایت می تواند منجر به طراحی بهتر Android UX شود.
رویکرد تطبیقی چیز جدیدی نیست. کسانی که از پس زمینه طراحی وب می آیند از قبل با چارچوب های طراحی پاسخگو آشنا هستند. اگر دستورالعمل های Google Design را خوانده باشید رابط کاربری انطباقی به خوبی توضیح داده شده و دقیق است. ایده پشت Adaptive Design Android سازگاری با اندازه های مختلف صفحه نمایش تا حد امکان است. این باعث می شود که کاربر تلفن احساس نکند از رایانه لوحی استفاده می کند و کاربر رایانه لوحی احساس می کند از تلفن استفاده می کند.
هنگام طراحی اپلیکیشن اندروید تمایل داریم که از اندازه صفحه نمایش کوچکتر شروع کنیم. غالباً طراحی برای صفحه نمایش های بزرگتر ثانویه می شود و درنهایت یک برنامه در تبلت تا حدودی مضحک به نظر می رسد. مقیاس بندی نباید یک فکر بعدی باشد بلکه عاملی است که باید در کل مراحل طراحی در نظر گرفته شود. به خصوص وقتی برنامه از نظر محتوای غنی باشد ، بهینه سازی استفاده از صفحه نمایش یک چالش است. شما باید در نظر بگیرید که چگونه طرح را به گونه ای تنظیم کنید که هنوز برای کاربر منطقی باشد. بدون شک ، کار بیشتر برای طراحان است اما برای اطمینان از تجربه کاربری مطلوب کاربران Android لازم است.
به عنوان مثال ممکن است در تلفن های کوچکتر تب ها به دلیل فضای کم، ظاهر و زیبایی داشته باشند. اما هنگامی که در یک صفحه بزرگتر نمایش داده می شود به شدت تحت کمال بهره برداری از املاک و مستغلات موجود در صفحه قرار می گیرد. کارت های UI به سبک کارت ها، روند محبوبیت UI برنامه های تلفن همراه بسیار انعطاف پذیر هستند. استفاده از کارت ها امکان تنظیم مجدد تطبیقی محتوا را از صفحه های کوچکتر به صفحه های بزرگتر بدون شکستن قوام فراهم می کند. وقتی هدف شما طراحی عالی Android UX است از صفحه های بزرگتر غافل نشوید.
اصول طراحی اپلیکیشن اندروید
اصول طراحی برای چیزی مانند برنامه ساخته شده برای اجرا در رایانه رومیزی معمولاً با موثرترین قراردادهای طراحی UX موبایل کمی متفاوت است.
حتی در یک دسته چتر مانند “طراحی UX موبایل” تفاوت هایی بین طراحی یک برنامه و طراحی یک وب سایت تلفن همراه وجود دارد. وقتی کاربران برنامه ای را بارگیری می کنند فقط نسخه موبایل وب سایت را نمی خواهند. آن ها یک تجربه منحصر به فرد می خواهند که زمانی را که برای بارگیری برنامه صرف کرده اند (و همچنین فضایی که در تلفن آنها اشغال می کند) را توجیه کند. کاربران هیچ مشکلی در مورد حذف برنامه ای ندارند که به نظر آن ها ارزشمند نیست و 75٪ از بارگیری برنامه ها فقط یک بار باز می شود.
به طور کلی نمی توان از طراحی موبایل چشم پوشی کرد. در سراسر جهان تعداد بیشتری از افراد از طریق رایانه های رومیزی از طریق دستگاه های تلفن همراه و رایانه لوحی خود به اینترنت دسترسی دارند. بی توجهی به آن کاربران دیگر چیزی نیست که طراحان UX بتوانند آن را توجیه کنند. برای طراحان تلفن همراه مهم است که در هر مرحله از مراحل طراحی بهترین شیوه های UX موبایل را در نظر بگیرند.
در طراحی اپلیکیشن اندروید کاربر را در اولویت قرار دهید
در هر پروژه طراحی کاربر همیشه باید در درجه اول قرار گیرد و نیازهای کاربر در دستگاه های تلفن همراه حتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. اگر طراحان نیازهای کاربران تلفن همراه را برآورده نکنند و این کاربران خیلی سریع به سراغ سایر وب سایت ها، برنامه ها یا عوامل حواس پرتی می روند.
موارد زیر چند کار است که طراحان می توانند برای رفع نیازهای خاص کاربران تلفن همراه انجام دهند.
پیمایش را بصری کنید
پیمایش در سایت ها و برنامه های تلفن همراه باید بصری بیشتری نسبت به سایت های دسکتاپ داشته باشد. کاربران باید بتوانند بلافاصله نحوه جابجایی با یک برنامه تلفن همراه یا وب سایت را شناسایی کنند. این امر از طریق الگوهای قابل تشخیص طراحی و همچنین نمادهای قابل تشخیص (نماد “خانه” برای صفحه اصلی ، حباب چت برای پیام رسانی و غیره) قابل دستیابی است.
اگر کاربران مجبور باشند در مورد نحوه پیمایش خود فکر کنند به احتمال زیاد از وب سایت جدا می شوند یا برنامه را می بندند و به دنبال راه حل ساده تری می گردند.
یک تجربه یکپارچه در سراسر دستگاه ها ایجاد کنید
چه کاربری به محتوای برنامه، وب سایت تلفن همراه یا وب سایت دسکتاپ دسترسی پیدا کند انتقال بین استفاده از آن ها باید بدون مشکل باشد. عناصر طراحی باید آینه یکدیگر باشند (به عنوان مثال طراحان نباید از رنگ آبی برای برنامه و رنگ قرمز برای وب سایت استفاده کنند).
نه تنها یک تجربه یکپارچه کار را برای افراد با استفاده از یک وب سایت یا برنامه آسان می کند بلکه باعث ایجاد اعتماد به برند می شود.
روی اهداف کاربر تمرکز کنید
اهدافی که شخص در یک برنامه موبایل یا وب سایت دارد احتمالاً متفاوت از اهدافی است که در یک سایت دسک تاپ کامل دارد. به عنوان مثال در یک برنامه رستوران یک بازدید کننده احتمالاً مایل است فقط کارهای معدودی را انجام دهد: مشاهده منو ، رزرو یا دریافت راهنمایی. در بیشتر موارد آن ها در تلفن همراه خود به دنبال تاریخچه کامل تجارت نیستند و این نوع محتوا را می توان در منوها یا زیر منوها پنهان کرد.
به آنچه کاربر واقعاً می خواهد در یک برنامه تلفن همراه انجام دهد فکر کنید. یک نکته مهم که طراحان معمولاً نادیده می گیرند نیاز به ورود به سیستم برای کارهای اساسی است. به عنوان مثال برنامه های بانکی برای انجام هر کاری در برنامه اغلب درخواست ورود به سیستم می کنند. اما کارهایی مانند یافتن مکان نزدیکترین دستگاه خودپرداز برای ورود به سیستم نیازی به کاربر ندارند. دسترسی آسان به این ویژگی ها راهی عالی برای بهبود UX است.
اگر نیاز به طراحی اپلیکیشن و بازی سازی حرفه ای اندروید دارید می توانید روی ما حساب کنید.