VOD چیست؟ VOD مخفف Video on Demand میباشد. آن روزهایی که همه مجبور بودند برنامه روزانه خود را در مورد یک برنامه تلویزیونی یا فیلم موردعلاقه خود برنامهریزی کنند، گذشته است. در حقیقت، اجاره DVD برای تماشای یک فیلم پرفروش بیش از یکبار نیز مربوط به گذشته است. ویدئوی درخواستی (VOD) ، همراه با دسترسی گسترده به اینترنت پهنای باند پرسرعت، نحوه مشاهده رسانهها و محتوای سرگرمی را متحول کرده است.VOD چیست؟
-ویدئوی درخواستی با آنچه برنامهنویسی “خطی” مینامیم متفاوت است. ویدئوی خطی به معنای ویدئویی است که به طور مداوم پخش میشود.
یکی از خدمات مهم مجموعه تبلیغات اصفهان، آموزش برنامه نویسی در اصفهان است که میتوانید با شرکت در این کلاس، مهارت های مورد نیاز برای ورود به این بازار کار جذاب را به طور کامل به دست بیاورید.
محبوبترین سرویسهای VOD شامل Netflix ، Amazon Prime و Hulu هستند. که خدمات ویدئویی در صورت تقاضا (SVOD) را ارائه میدهند. بااینحال، دامنه VOD بسیار فراتر از سرگرمی است و میتواند شامل آموزش، سلامتی و تناسباندام، رویدادهای زنده و ورزش و سایر موارد باشد.Statista گزارش میدهد، درآمد فعلی SVOD در سال ۲۰۲۰، ۲۷۶۲۸ میلیون دلار خواهد بود. و سالانه4.1 درصد رشد میکند و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۲۴۴۷ دلار میرسد. تعداد تخمین زده شده کاربران تا سال ۲۰۲۴، 1.395.7 میلیون نفر خواهد بود.
VOD چگونه کار میکند؟
VOD قبل از اینکه فوراً به خانه شما تحویل داده شود، ابتدا نمایش یا فیلم را در قالب دیجیتال قرار داده و بر روی سرور ویدئو ذخیره میشود. در صورت درخواست فیلم بر اساس تقاضا، فیلم فشرده شده. و از طریق اتصال کابل یا پهنای باند ارسال میشود. هنگامی که فیلم به گیرنده میرسد، فیلم رمزگشایی و فشردهسازی از طریق رمزگشا انجام میشود. و سپس در سرور ویدئو در تلویزیون یا رایانه بیننده ذخیره میشود. سپس بیننده این امکان را دارد. که بلافاصله فیلم را تماشا کند. و میتواند از طریق کنترل از راه دور فیلم (مکث، مکث) را کنترل کند.
مزایای استفاده از VOD
– پخش زنده کنفرانسها و سمینارها
– پخش زنده در سایت
– از یک بستر ارتباطی قابل اعتماد Wimax استفاده کنید.
– یکی از رویدادهایی که میتواند بدنه سینما را با وجود VOD آسیبپذیر کند، حذف سینما از سبد کالاهای فرهنگی شهروندان است. VOD میتواند بر فروش فیلم تأثیر بگذارد.
کاربردهای سرویسهای VOD چیست؟
مفهوم VOD چیست؟ چیز جدیدی نیست. اولین سرویس تجاری VOD در هنگکنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ راهاندازی شد. بعدها، اروپا و ایالات متحده به گسترش این سیستمها در سراسر جهان کمک کردند. ایالات متحده در حال حاضر دارای بالاترین میزان استفاده جهانی از ویدئو در صورت تقاضا است.
آنها همچنین از خدمات ویدئویی در صورت تقاضا در مؤسسات آموزشی و در محیطهای ویدئوکنفرانس استفاده میکنند. فیلم درخواستی نیز در اکثر هتلهای مجلل موجود است.
نیازی به گفتن نیست که برخی از خطوط هوایی اصلی از VOD بهعنوان سرگرمی مسافران سوار استفاده میکنند. در واقع، این سرویس در هواپیما با صفحهنمایش شخصی نصب شده. در پشت یا فرمان و یا با کمک پخشکنندههای قابلحمل پخش میشود.
علاوه برا انکه دانستیم VOD چیست؟برخی از خدمات VOD ، مانند Netflix ، اشتراک را برای کاربران خود محدود کردهاند. بهاینترتیب، کاربران میتوانند ماهانه اشتراک این سرویس را پرداخت کرده. و به محتویات این سرویس دسترسی داشته باشند. البته سرویسهایی هستند که از مدل مبتنی بر آگهی برای کسب درآمد استفاده میکنند؛ بنابراین شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند. دسترسی رایگان به محتوا را در اختیار کاربران خود قرار دادهاند، اما درآمد اصلی آنها در عوض از فروش تبلیغات است.
تلویزیون اینترنتی در حال حاضر یکی از انواع بسیار محبوب VOD است. علاوه بر این، VOD را میتوان از طریق برنامههای رومیزی مانند iTunes قابلدسترسی است.
[irp]انواع VOD چیست؟
انواع VOD چیست؟سوالی است که ما به ان پاسخ میدهیم:
بسیاری از پخشکنندگان در حال ایجاد یک پلت فرم ویدئویی در صورت تقاضا باهدف کسب درآمد از سطح پیچیدگی دیگری برای محتوای خود هستند. Hulu ، Netflix و Disney+ برخی از موفقترین سایتهای پخش ویدئویی درخواستی با پرداخت پولی هستند.
بیایید به سه مورد از محبوبترین مدلهای کسب درآمد از ویدئو نگاهی بیندازیم
SVOD (اشتراک ویدئو در صورت تقاضا):
این یک مدل تلویزیونی جریان است که بر اساس اشتراک انجام میشود. این بر اساس قراردادی است که دسترسی نامحدود به محتوای ارائه شده در پلت فرم را تضمین میکند. مثال بارز SVOD Netflix است.
TVOD (ویدئوی معاملاتی درخواستی):
یا همان ویدئو هنگام درخواست معاملاتی یکی از روشهای توزیع محتوا است.به طور معمول، یک سرویس TVOD هزینهای برای بازکردن حساب از کاربر نمیگیرد. بلکه از مشتریان خود برای محتوایی که مشاهده میکند. هزینه میگیرد. برای تصور بهتر مدل TVOD ، تصور کنید که یک فروشگاه ویدئویی آنلاین است. که مشتریان فقط هزینه تماشای آن را پرداخت میکنند.
AVOD (ویدئوی تبلیغاتی درخواستی):
این یک مدل مصرف محتوای سمعی و بصری “رایگان” است. AVOD هزینهای برای کاربر ندارد. زیرا از طریق تبلیغات تأمین میشود. هزینه برای کاربر زمانی است. که باید برای تماشای تبلیغات اختصاص دهد. اگر Spotify «بصری» را به صورت سمعی و بصری ارائه میدهد. نمونهای از این مدل میتواند YouTube یا دقیقتر Spotify باشد.
NVOD:
مخفف کلمه Near Video On Demand است، فناوریای که در تلویزیون دیجیتال با استفاده از کابل یا سرویس ماهوارهای برای ارائه یک فیلم سینمایی یکسان در کانالهای مختلف در زمانهای مختلف شروع و همپوشانی استفاده میشود. ایده این است که بینندگان بیش از ۲۰ دقیقه با شروع فیلم فاصله ندارند. و بنابراین، احتمال بیشتری وجود دارد که فیلم را از طریق ارائهدهنده خریداری کنند. این مکانیسم به پهنای باند وابسته است. بنابراین فقط برای اپراتورهای بزرگ با ظرفیت و پهنای باند مناسب است.
محدودیتهای VOD:
محدودیتهای VODچیست؟ درحالیکه ویدئوی درخواستی با افزایش محبوبیت پخش فیلمهای رایج در حال گسترش است. هنوز محدودیتهایی برای استفاده از آن وجود دارد. بسیاری از فیلمها برای پخش در دسترس نیستند. زیرا ارائهدهندگان VOD باید قبل از ارائه به آنها در صورت درخواست، از توزیعکنندگان حق دریافت کنند. همچنین، ازآنجاکه فیلم درخواستی یک فناوری در حال ظهور است. هزینههای مربوط به VOD هنوز زیاد است. و ممکن است برای کسانی که اتصالات کندتری دارند. در دسترس نباشد. بااینحال، با سادهسازی فرایند درخواستی، ویدئوی درخواستی بیشازپیش در دسترس عموم قرار میگیرد.
نتیجه گیری:
حال دانستیم که VOD چیست؟جریان VOD در صورت تقاضا در صنایع مختلف و در بسیاری از موارد بسیار باارزش است. VOD به بینندگان این امکان را میدهد تا هر زمان و هرکجا که بخواهند از رسانههای موجود استفاده کنند. با پخش ویدئویی درخواستی، مخاطبین شما محتوای ارزشمندی را به همراه راحتی موردنیاز خود دریافت میکنند.تعاملی یا فیلمهای درخواستی باید نهتنها بهعنوان بخشی از تجارت بلکه بهعنوان یکی از پایههای آن مورداستفاده قرار گیرد. بازگشت فوقالعاده سرمایهگذاری برای این سیستمعاملها غیرقابلتصور است. بنابراین ممکن است بیدلیل به نظر نرسد. که چنین بستری را بهعنوان بخشی از تجارت خود در نظر بگیرید.