قبل از پاسخ به سوال CRO چیست ؟ این مقدمه را بررسی میکنیم. قدمزدن در یک فروشگاه فیزیکی، پرداخت هزینه برای یک کالا و خروج با یک راه بسیار آسان تر برای مصرفکننده جایگزین شده است. بهعنوانمثال، یک مشتری آنلاین امروز ممکن است خرید خود را با کلیک بر روی بنر تبلیغاتی شما شروع کند، به سایت شما بیاید، اما بدون خرید هیچچیز آنجا را ترک کند. در عرض یک هفته، آنها ممکن است یک آگهی هدفگیری مجدد دریافت کنند، یک آگهی تلویزیونی بشنوند، یک بررسی آنلاین بخوانند و یا توصیه دوست خود را در این باره بشنوند و قبل از اینکه در نهایت برای خرید به فروشگاه شما بازگردند.
CRO چیست و چرا مهم است؟
بهینهسازی نرخ تبدیل یا CRO عبارت است از افزایش نرخ تبدیل با مجبور کردن بازدیدکنندگان از سایت شما برای انجام اقدامات خاصی مانند خرید محصول، بارگیری PDF یا اشتراک در خبرنامه.اگرچه CRO اغلب برای پیشرفتهای کوچک و افزایشی استفاده میشود، اما هدف گستردهتر آن بهبود کل فرایند بازاریابی است تا همه چیز بدون مشکل اجرا شود. هرچه بازاریابی شما بهینهتر باشد، نرخ تبدیل شما بیشتر است.
ماهیت پیچیده روش خرید امروزی، پیشبینی و رفع نیازهای مشتری را بیشازپیش ضروری میکند. برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، باید استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشیده و کل فروشگاه تجارت الکترونیک خود را طراحی کنید. این بدان معناست: رفع موانع خرید، تحریک اقدامات خاص و ایجاد یک تجربه دلپذیر و ایمن برای مشتری که بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) راهی برای انجام همه این موارد است.
SEO و CRO یکسان نیستند
CRO و SEO (بهینهسازی موتورهای جستجو) کمی مرتبط هستند، اما اساساً آنها استراتژیهای بسیار متفاوتی هستند. تفاوت این است که CRO به نحوه برخورد انسانها با وبسایت شما توجه دارد و SEO فقط به نحوه تعامل ماشینها، الگوریتمها و رباتهای Google با آن توجه دارد CRO و SEO بر مراحل مختلف قیف فروش شما تمرکز میکنند. SEO زودتر در قیف تبدیل اتفاق میافتد، باعث میشود بازدیدکنندگان به فروشگاه شما مراجعه کنند. CRO آن را از آنجا میگیرد – بازدیدکنندگان اینجا هستند، حالا بیایید آنها را به کلیک، خریدار، پیمایش کننده، مشترک تبدیل کنیم CRO و SEO گاهی اوقات همپوشانی دارند. بهعنوانمثال، اگر نسخه وبلاگ خود را برای کلمات کلیدی خاص بهینهسازی کنید، همزمان خوانایی و خوانایی آن را برای خوانندگان انسانی نیز بهبود میبخشید. سادهسازی معماری وبسایت نمونه دیگری از همکاری CRO و SEO است.
نرخ تبدیل خود را پیدا کنید
در صورت داشتن اطلاعات موجود، محاسبه نرخ تبدیل فعلی بسیار آسان است. از این فرمول استفاده کنید:
CRO = تعداد کل تبدیل ها ÷ تعداد کل بازدیدکنندگان
مثال: شما یک کتاب الکترونیکی قابل بارگیری را به ۱۰۰ نفر میفروشید. کل خریداران را بر تعداد بازدیدکنندگان سایت خود تقسیم کنید. اگر ۱۰۰ نفر کتاب الکترونیکی بخرند و ۸۰۰ نفر از سایت شما دیدن کنند، نمره کسبوکار من 12.5 (800 100) خواهد بود.
اهمیت CRO
حال که دانستیم CRO چیست ، به اهمیت آن میپردازیم. CRO به شما کنترل بهتری بر نحوه تعامل مشتریان شما با وبسایت شما و مسیرهایی که آنها برای تبدیل در پیش میگیرند، میدهد. اما مزایای واقعی چیست؟ در اینجا سه مورد است:
سود بالاتر با CRO سود
اگر نرخ تبدیل شما افزایش یابد، این بدان معناست که تعداد بیشتری از مشتریان شما به صفحات محصول شما دسترسی دارند، ایمیلهای شما را باز میکنند و در سرویس شما مشترک میشوند. با انجام تعدیلات کوچک در CRO خود برای بازاریابی، مبلغ یکسانی را برای جذب مشتری پرداخت میکنید درحالیکه تعداد خریداران واقعی را افزایش میدهید.
CRO ترافیک شما را افزایش میدهد
بعد دانستن اینکه CRO چیست باید به دنبال یافتن معنای نرح پرش باشیم. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که مشتریان بهراحتی میتوانند در سایت شما حرکت کنند، محصولات مناسب را انتخاب کرده و خرید کنند. بازدیدکنندگان با تغییر بیشتر زمان بیشتری را در سایت شما صرف میکنند، نظرات مثبت بیشتری میگذارند و بهعنوان مشتریان راضی باقی میمانند. مهمتر از همه، این خریداران خوشحال دوستان و خانواده خود را متقاعد میکنند که از فروشگاه شما دیدن کنند.
CRO باعث تمرکز بر مشتریان میشود
CRO همیشه مشتری را در اولویت اول قرار میدهد. هنگام ایجاد تغییر در طراحی وبسایت خود، رویکرد CRO به شما کمک میکند تا از طریق چشم مشتریان خود نگاه کنید، نه ترجیحات یا تمایلات طراح وب خود. تصمیمات مشتریمدار در مورد طراحی، کپی یا قراردادن آگهی شانس بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل شما دارد.
چهار اصل CRO
برای دستیابی به بهترین نرخ تبدیل، کارآفرینان و بازاریابان به چهار اصل اصلی CRO پایبند هستند.
1. یک پیشنهاد ارزش واضح دریافت کنید
مشتریان وقتی فهمیدند چه چیزی شما را از رقبا متمایز میکند، قدم بعدی را در قیف فروش شما برمیدارند. اگر ارزش پیشنهادی شما قیمت شماست، اندازه فونت را افزایش دهید و برچسب قیمت را پررنگ کنید. اگر کیفیت خدمات شما است، یک قسمت کامل از صفحه اصلی خود را برای نمایش وضعیت خود اختصاص دهید. مشتریان شما را با سایر مشاغل مقایسه میکنند و وقتی مزایای شما را بفهمند، بیشتر تبدیل خواهند شد.
2. به مشتریان خود انگیزه دهید تا وارد عمل شوند
فروش نیمبها، آزمایش ۳۰ روزه و بارگیری رایگان تبدیلها را افزایش میدهد زیرا خریداران را تشویق به اقدام میکند. اما راهی برای ایجاد انگیزه در مشتریان بیشتر از هدیه دادن کالاهای رایگان وجود دارد.ضمانتهای بازگشت پول و اثبات اجتماعی نیز مشتریان را به سمت تغییر سوق میدهد. کیفیت صفحه درباره ما و صفحه پرسشهای متداول میتواند تعیین کند که آیا بازدیدکننده روی صفحات محصول کلیک میکند یا بازمیگردد. تصاویر خوب شکلگرفته مشتریان را ترغیب به خرید میکند. حتی کیفیت و قابلیت استفاده از پستهای وبلاگ شما به مشتریان انگیزه میدهد تا مطالب شما را به اشتراک بگذارند و برای موارد بیشتر بازگردند.
3. کاهش موانع
مشتریان نیاز به مشوقهایی برای اقدام دارند، اما اگر موانعی بر سر راه آنها وجود داشته باشد، همه هدایای موجود در جهان آن را جبران نمیکند. هر چیزی را که مانع از تبدیل شما میشود حذف کنید. موانع میتواند شامل موارد زیر باشد:
- قیمتهای بالا
- کند شدن زمان بارگذاری صفحه
- وادار کردن مشتریان به ثبتنام
- پیداکردن دکمه “اکنون بخر” دشوار است
- توضیحات محصول گیجکننده است
- عکس محصول وجود ندارد
- از سایت خارج شوید
اینها تنها تعدادی از بزرگترین موانع خرید آنلاین هستند. آنها را حذف کنید و مشوقهای شما مؤثرتر عمل میکند.
4. به مشتری احساس امنیت دهید
مشتریانی که نسبت به نام تجاری یا فرآیند شما احساس ناامنی می کنند ، تمایلی به انجام عمل ندارند. بسیاری از موارد بر راحتی مشتری تأثیر می گذارد ، از طراحی رنگ صفحه اصلی شما گرفته تا درگاه پرداختی که استفاده می کنید.
برخی از استراتژیهای بازاریابی با بی اعتمادی همراه است. به عنوان مثال ، تبلیغات در صفحه اصلی شما در تبدیل افراد به مشترک موثر است. اما همچنین ترس استفاده از سارقان اینترنتی برای سرقت اطلاعات آزاردهنده است. هزینهها و مزایای هر قسمت از برنامه بازاریابی خود را بسنجید و هرگز اعتماد مشتری را فدای تبدیل آسان نکنید.
[irp]روشهای بهبود بخشیدن نرخ تبدیل
در اینجا دو نمونه که میتوانید برای شروع بهبود نرخ تبدیل خود انجام دهی، آورده شده است:
تست A/B را دوست خود قرار دهید
آزمایش A/B یکی از سادهترین و مؤثرترین روشها برای انجام CRO است. روش تست برای هر چیزی که میخواهید تغییر دهید کار میکند. تست A/B یک آزمایش چندمتغیره است، به این معنی که شما انواع نسخه A و B (بهعنوانمثال صفحه فرود) را تنظیم کرده و ترافیک خود را به این نوع تقسیم میکنید. سپس شما بهسادگی نرخ تبدیل هر دو را مقایسه میکنید. هنگام تجزیهوتحلیل دادهها، میتوانید از این نتایج آزمایش A/B برای اطلاع از مراحل بعدی خود استفاده کنید.افزونههای تست A/B برای کاربران WooCommerce و همچنین پلتفرمهای کامل اختصاصدادهشده به آزمایش A/B برای وبسایت و استراتژی بازاریابی شما وجود دارد.
ردیابی تبدیل را تنظیم کنید
شما باید ردیابی تبدیل را تنظیم کنید تا ببینید آیا مشتریان شما چگونه تبدیل میشوند. این فرایند اساساً برچسبگذاری گروه خاصی از مشتریان است تا ببیند چگونه به سایت شما رسیدهاند و پس از رسیدن به آن چه میکنند. این یک ابزار قدرتمند برای CRO است. راهاندازی ردیابی تبدیل در Google Analytics یک راه سریع برای شروع جمعآوری دادهها در مورد رفتار مشتریان است. یکی از روشهای رایج ردیابی استفاده از اقدامات تبدیل در Google Ads برای تعیین بازگشت سرمایه برای هزینه تبلیغات شما است. اگر قبلاً Google Analytics را به سایت وردپرس خود متصل کردهاید، این کار برایتان آسان است.