بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان

زبان برنامه نویسی برتر برای کودکان کدام است؟

آیا شروع برنامه نویسی در سنی پایین کودکی کار درستی است؟

کودکان به چه صورت زبان برنامه نویسی را باید بیاموزند؟

آیا یادگیری زبان انگلیسی لازمه ی شروع برنامه نویسی برای کودکان است؟

عصر کنونی، عصر پیشرفت تکنولوژی است و همواره شاهت کاربرد فراوان فناوری و تکنولوژی در زندگی روزمره مان هستیم. از آن جایی که می توان پیش بینی کرد در سال های آینده این روند افزایش چشم گیری خواهد داشت و دارا بودن دانش مرتبط به علوم کامپیوتر، ضروری تر از قبل خواهد بود. برنامه نویسی نیز از جمله حوزه های مرتبط و کاربردی مربوط به کامپیوتر است؛ نرم افزارها، اپلیکیشن ها و وب سایت ها حاصل همین دانش برنامه نویسی بوده و با توجه به گسترش آن در سطح دنیا، سالانه افراد زیادی در تمامی رده های سنی پا به عرصه ی برنامه نویسی می گذارند و جهان را به سمت و سویی بهتر و پیشرفته تری سوق می دهند. شاید در میان تمامی سوالاتی که برایتان مطرح است این نیز برایتان سوال باشد که آیا کودکان نیز می توانند یادگیری برنامه نویسی را شروع کنند؟

پاسخ: بله، چرا که نه! کودکان ذهن بازی برای یادگیری دارند و با توجه به مطالعات اخیر، یادگیری زبانی غیر از زبان مادری ( برای مکالمه و …) در سنین کودکی با سرعت بیشتر و با کیفیت بهتری صورت می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت که ذهن کودکان آمادگی پذیرش و یادگیری مفاهیم مربوط به کد نویسی را دارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که چه زبانی را برای یادگیری کودکان انتخاب کنیم چرا که پیچیدگی زبان های برنامه نویسی متفاوت اند، برخی ساده تر و روان تر و برخی سخت ترند. انتخاب یک زبان برنامه نویسی پیچیده، سبب دلزدگی و کاهش علاقه ی کودک به برنامه نویسی می شود زیرا درک بسیاری از مفاهیم برای وی دشوار بوده و از پس آن بر نخواهد آمد؛ بالعکس، انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب و در عین حال ساده و روان برای کودک، علاقه و انگیزه او را تقویت می کند و شوق یادگیری را در کودک به وجود می آورد. همچنین یادگیری برنامه نویسی در کودکی سبب افزایش اعتماد به نفس، تقویت توانایی حل مساله و افزایش خلاقیت و پشتکار در کودک می شود که تاثیر بسزایی در موفقیت او در آینده خواهد داشت. پس اگر قصد دارید فرزند دلبندتان در سنین کودکی یادگیری زبان برنامه نویسی را شروع کند، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا بهترین زبان برنامه نویسی برتر برای کودکان را بشناسید و با توجه به شرایط کودک و ویژگی های زبان مورد نظر، بهترین انتخاب را داشته باشید.

1)) اسکرچ

زبان برنامه نویسی اسکرچ scratch، یک از بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان است و از آن حیث که مبتنی بر متن نبوده و با استفاده از اشکال و المان های بصری، سعی در یادگیری برنامه نویسی در کودکان را دارد. برنامه نویسی مبتنی بر متن بسیار به حروف، نشانه ها و فواصل حساس بوده و درک این موارد برای کودک سخت و کسل کننده است، اما اسکرچ، دستور های برنامه نویسی را در قالب شکل ها و المان های بصری درآورده و از این طریق مهارت تعامل کودک با سیستم و نرم افزار را افزایش می دهد. همچنین اسکرچ مفاهیم مرتبط با انیمیشن، هنر، گیم و … را به صورت ساده و روان به کودکان می آموزد و می توان گفت اولین جایگاه را در لیست بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان دارد.

برای آشنایی با زبان برنامه نویسی اسکرچ کلیک کنید.

2)) اسمال بیسیک

اسمال بیسیک نیز یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان می باشد. این زبان هم مبتنی بر متن نبوده و درواقع نیاز به دانش خاصی همچون فراگیری زبان انگلیسی ندارد. اسمال بیسیک با استفاده از بلوک هایی که در آن تعبیه شده اند، فضایی جذاب و مهیج را برای یادگیری کودکان فراهم آورده است. یکی از مزایای مهم اسمال بیسیک این است که یادگیری آن مقدمه ای است بر یادگیری زبان های برنامه نویسی مبتنی بر متن؛ درواقع، یادگیری اسمال بیسیک سبب می شود تا کودک راحت تر پا به عرصه ی برنامه نویسی بگذارد و درک بهتر و بیشتری نسبت به کد نویسی داشته باشد. محیط کاربری ساده و در عین حال جذاب از دیگر ویژگی های مثبت این زبان برنامه نویسی می باشد.

پس تاکنون متوجه شده اید یادگیری برنامه نویسی در کودکی لزوما به معنی نوشتن خط به خط کد ها و دستورات سخت و پیچیده نیست بلکه به روش های مختلف و ساده سعی بر آشنایی کودکان با مفاهیم کد نویسی را دارد که خود سبب افزایش و تقویت خلاقیت و توانایی حل مساله در کودک می شود.

3)) زبان برنامه نویسی بلوکی

یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی برا کودکان زبان بلوکی است که مشابهت زیادی با اسکرچ دارد. همانطور که از نام بلوکی پیداست، این زبان از تعداد زیادی بلوک تشکیل شده است که در ایجاد تسلط کودکان بر برنامه نویسی و کد ها موثر است. رابط کاربری جذاب سبب می شود تا کودکان با علاقه آن را دنبال کنند. این زبان نیز پیش نیاز خاصی همچون زبان انگلیسی ندارد و با استفاده از جلوه های بصری سعی در آموزش مفاهیم کد نویسی دارد.

تاکنون سه زبانی که معرفی کردیم جزء زبان هایی بودند که متنی نبودند و یادگیری آن برای کودکان به مراتب ساده تر و آسان تر است اما اگر کودک شما با زبان انگلیسی آشنایی دارد می تواند زبان های پیشرفته تری را بیاموزد مانند پایتون که یک زبان ساده و روان و در عین حال کاربردی در دنیاست.

4)) زبان برنامه نویسی پایتون

آموزش زبان برنامه نویسی پایتون علاوه بر اینکه جزء بهترین زبان های برنامه نویسی کودکان است، محبوب ترین و کاربردی ترین زبان برنامه نویسی در کل دنیاست. زبان برنامه نویسی پایتون مبتنی بر متن بوده و علت اینکه آن را مناسب برای یادگیری کودکان برشمردیم این است که زبان برنامه نویسی پایتون برخلاف سایر زبان ها، به لحاظ کد نویسی، ساده و روان است به طوری که کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند می توانند متوجه مفاهیم و کدهای نوشته شده به زبان پایتون شوند. پس چنانچه فرزندتان با زبان انگلیسی آشنایی دارد می تواند به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون که زبانی بسیار کاربردی است بپردازد و آینده ی درخشانی را از آن خود سازد.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله اشاره شد، انتخاب یک زبان برنامه نویسی برتر برای کودکان بستگی به استعداد، علاقه و شرایط و دانش فعلی کودک است؛ در واقع مواردی که ذکر شد تعیین می کند که کودک شما چه زبانی برایش مناسب تر خواهد بود اما در میان زبان های برنامه نویسی که عموما برای افراد با رده سنی پایین مناسب است، زبان هایی است که در این مقاله به معرفی آن ها پرداختیم و امیدواریم مفید واقع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اسکرچ چیست

اسکرچ چیست؟

زبان اسکرچ چیست؟ بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی در سنین کم چه زبانی است؟ یادگیری برنامه نویسی در کودکی…