ژئومارکتینگ یا بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. ژئومارکتینگ یا بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی

ژئومارکتینگ چیست؟

مشتریان معمولا برای خرید کردن از فروشگاه چند فاکتور مهم را در نظر می گیرند. قیمت محصول، کیفیت آن، برند و موقعیت مکانی فروشگاه موردنظر از موارد قابل توجه در انتخاب مکان خرید است. اگر تبلیغاتی که برای مشتریان ارسال می شوند مورد پسند و موردنیاز آن ها باشند اما در فروشگاهی خیلی دورتر از محل سکونت یا محل کارشان باشند مورد استقبال آن ها قرار نخواهند گرفت. در ادامه با ما باشید با توصیف کامل ژئومارکتینگ.

ژئومارکتینگ

با توجه به اهمیت موقعیت مکانی در بازاریابی باید این مورد را در تکنیک های بازاریابی و فروش خود لحاظ کنیم. اما چگونه ؟ برای این کار ما نیاز داریم که اطلاعاتی از مشتری خود را ذخیره کنیم. لازم نیست این اطلاعات را به طور مستقیم از او بخواهیم. راه های ساده تر و زیادی برای بدست آوردن و جمع آوری این اطلاعات وجود دارند از قبیل : مکان هایی که مشتری خرید کرده است و ما از او اطلاعاتی را دریافت کرده ایم (این مورد مناسب برای مشتریانی ست که حداقل یک خرید داشته اند و محدود می باشد) ، مبادلات آنلاین (مشتریانی که خرید اینترنتی داشتند و اطلاعاتی از آن ها دریافت کرده ایم) ، ابزارهای موبایل (مکان یابی مشتری که در ادامه شرح می دهیم)، پاسخ های ایمیل، کارت های ویژه و غیره.

بانک اطلاعات مشتریان

 

می توان در این راستا از نرم افزاری که به این منظور طراحی شده است نیز استفاده کرد. نرم افزار GIS (Geographic Information System). این نرم افزار باید با اطلاعاتی که ما به آن می دهیم تغذیه گردد. اطلاعاتی که باید به این نرم افزار وارد گردد در دو دسته ی مکانی و توصیفی قرار می گیرند.

روش هایی برای بدست آوردن اطلاعات مکان مشتری عبارت اند از :
  • مشتریان محلی : مشتریانی وجود دارند که یک یا چندبار از فروشگاه ما خرید کرده اند. میتوان هنگام خرید محصول اطلاعات تلفن همراه وی را دریافت و برای او تبلیغات را ارسال نمود.
  • شناخت مشتری از طریق دستگاه موبایل : وقتی مشتری به همراه موبایل خود وارد محدوده ی فروشگاهی ما می شود، با روش های مکان یابی می توان وی را پیدا کرده و تبلیغات را برای او ارسال نمود.
  • خریدارن آنلاین : ما می توانیم IP افرادی که به صورت اینترنتی خرید خود را انجام می دهند را دریافت کنیم. از طریق این IP می توان موقعیت جغرافیایی مشتری را بدست آورد.
مقالات پیشنهادی کاربران
شکاف های امنیتی در اینترنت LTE

اطلاعات مشتری

 

چرا ژئومارکتینگ (بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی) اهمیت دارد ؟

ژئومارکتینگ باعث می شود که ما به عنوان فروشنده یا ارائه دهنده محصولات و خدمات تمرکز و تسلط بسیر زیادی بر روی مشتریان خود، میزان خرید آن ها، علت اینکه فروشگاه ما را انتخاب کرده اند پیدا کنیم. همچنین مشتری وقتی ببیند که متناسب با محل زندگی یا کار وی تبلیغاتی به وی ارسال شده است متوجه می شود که شما شرایط وی را در نظر گرفته اید و به او اهمیت داده اید. این نکته باعث جذب مشتری می شود.

در موارد فوق به “علت اینکه فروشگاه ما را انتخاب کرده اند” اشاره کردیم. گاهی ممکن است مشتری از محل فروشگاه ما دور باشد ولی به دلایل دیگر ی راغب به خرید از ما باشد. قیمت مناسب، کیفیت بالا یا تطابق داشتن محصولات ما با سلیقه ی مشتری. دانستن این موارد کمک بزرگی در ارائه ی بهتر و بیشتر محصولات و در نتیجه فروش بیشتر برای ما خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست