تبلیغات اصفهان

مقایسه بین پایتون و جاوا

در این وبلاگ در مورد دو زبان برنامه‌نویسی محبوب، پایتون و جاوا، صحبت میکنیم. پایتون با سینتکس زیبا و خواناتر و جاوا با توانایی اجرا در هر محیطی و کارایی بالا، هرکدام خودشان دارای جلبندگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند.
ما در این وبلاگ، هر دو زبان را با دقت بررسی می‌کنیم و ایده‌ها، آموزش‌ها و پروژه‌های جالبی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. همراه با ما باشید تا دنیای جذاب و متنوع برنامه‌نویسی را باز کنیم. ?

به به یاد داشته باشید، در دنیای کد، هر زبانی دارای داستان و امکانات منحصر به فرد خودش است. با هم، این داستان‌ها را کشف کنیم و بهترین ابزارها را برای تبادل ایده‌ها. و این موضوع هم حائز اهمیت است که یک برنامه نویس باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی  توسط کامل داشته باشد. برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای باشید باید درابتدا هدف خود را مشخص کنید و در راستای هدف خود به روز بود همیشه و اطلاعات خود را اپدیت کنید.

پایتون:

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوبی است که کاربرد های گوناگونی دارد مانند:توسعه وب ،علوم داده،اتوماسیون سیستم و…
این زبان این امکان را به کاربران میدهد تا کد های نوشته شده را به صورت آزاد منتشر کنند و به اشتراک بگذارند.
پایتون تاکید زیادی بر روی خوانش کد دارد که باعث فهم راحت تر برای برنامه نویسان می باشد.در پایتون مدیریت حافظه خودکار وجود دارد و نیازی به انجام دستی مدیریت حافظه ندارد این کار، باعث انجام سریع تر پروژه می شود.
ویژگی های پایتون باعث گسترش سریع و آزمون پذیر بودن کد های نوشته شده می شود.مهم ترین دلیل توسعه سریع این زبان تفسیری بودن آن است.

در زبان برنامه نویسی پایتون این امکان وجود دارد که کد های نوشته شده در نسخه های قدیمی پایتون بر روی نسخه های جدید قابل اجرا می باشد و با یکدیگر همخوانی دارند.

جاوا:

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که قابلیت شئی گرایی ترکیبی دارد و دارای منابع باز است.که توسط SUN و تیم خود در شرکت جیمزگاسلینگ در سال 1990 ابداع شد.
مهم ترین ویژگی جاوا Microsystems بودنش است به این معنی که اجرای برنامه ها در محیط های متفاوت بدون نیاز به باز نویسی را برای توسعه دهندگان مقدور می کند.
در زبان برنامه نویسی جاوا هر کد در قالب کلاس و اشیاء نوشته شده است که این همان قابلیت شئی گرایی بودنش است.

برنامه های جاوا بر روی تمامی سیستم عامل ها قابل اجرا می باشد و فقط کافیست یک موتور مجازی جاوا داشته باشید.

جاوا کد های ساده و خوانا دارد و برای فهم و نگهداری بیشتر مطالب بر روی خوانایی کد تاکید زیادی دارد.
جاوا دارای مدیریت حافظه خودکار است و اشیائی که نیاز ندارد را به طور خودکار پاک می کند.

در جاوا یک کد به اسم کلاس وجود دارد به این معنا که مشخص میکند یک  شئی چگونه ایجاد شده و چه کاربرد هایی میتواند  داشته باشد.
و اما شیء نمونه ایی از یک کلاس است که عملیات مربوط به آن کلاس را ذخیره و اجرا میکند. و همچنین کد درون کلاس ها به صورت تابع نوشته می شود.

مقایسه بین جاوا و پایتون:

پایتون در حوزه های یادگیری ماشین و دانشی استفاده می شود اما جاوا برای طراحی اپلیکیشن های دسکتاپ و وب استفاده می شود.
مهاجرت از زبان های دیگر به پایتون بسیار راحت تر است.اما مهاجرت از پایتون به زبان های دیگر مثل جاوا بسیار سخت است.
پایتون در پلتفرم های کمتری مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل گسترده ایی برای توسعه تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد.
از آنجایی که پایتون از مفسر استفاده میکند نسبت به بقیه زبان ها کندر است.

زبان جاواخوانایی بالا و ساختار بندی بسیار منظمی دارد .این زبان مبتنی بر پیاده سازی ماشین مجازی جاوا یا JVM است. جاوا دامنه وسیعی از کتابخانه ها و چهارچوب های نرم افزاری را شامل میشود. پر تقاضا ترین شغل برای برنامه نویسان به زبان پایتون است.

پایتون نسبت به جاوا دارای کد های خواناتر و کوتاه تر است اما جاوا نیازمند تایپ زیاد می باشد.
در پایتون این امکان برای کاربر وجود دارد که متغیر های خود را بدون نیاز به تعریف دقیق بیان کند و اما در جاوا متغیر ها باید به صورت کامپایل مشخص شود .
پایتون مدیریت خودکار حافظه را دارد و نیازی به نگرانی  کاربران در این موضوع ندارد  . اما جاوا با استفاده از Garbage Collection حافظه های غیر ضروری را از بین میبرد .

 

 

اگر به دنبال پروژه های بزرگ و صنعتی هستید جاوا یک گزینه مناسب است. و اما اگر تازه کار هستید پایتون بهترین گزینه برای شروع کار است.

در چه بازه زمانی می توانید پایتون را یادبگیرید؟

یادگیری پایتون بستگی به عوامل متعددی دارد مانند:پیش دانش شما از قبل در برنامه نویسی،بازه زمانی که میتوانید برای یادگیری برنامه ریزی کنید،انتخاب بین روش های مختلف یادگیری و در نهایت هدف شما از یادگیری.

جاوا در چه حیطه هایی قابل استفاده است؟

جاوا یک زبان چند منطوره است که در حیطه های مختلف قابل استفاده است و به دلیل قابلیت های زیاد و پرکاربرد بودنش یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی شناخته میشود که بازار کار جهانی جاوا همواره تقاضای زیادی دارد.

توسعه نرم افزار:

جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد در سازمان ها و شرکت ها امکان ایجاد نرم افزار های بزرگ و پیچیده را برای ما فراهم میکند.

توسعه اپلیکیشن های موبایل:

این زبان به عنوان یک زبان اصلی در برنامه نویسی برای توسعه های اپلیکیشن اندروید استفاده می شود. اندروید استودیو از جاوا به عنوان زبان اصلی برنامه‌نویسی برای توسعه لایه‌های مختلف اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌کند. با انتخاب اندروید استودیو میتونید یک پروژه جدید جاوا ایجاد کنید. اگر اطلاعاتی درباره سیستم مورد نیاز برای اندروید استودیو لازم دارید توی وبلاگ قبلی  راهنمایتون کردیم.

انجمن ها و سرویس های وب:

ایجاد انجمن‌ها و ارائه سرویس‌های وب با جاوا، می‌توانید از ابزارها و Frameworks مختلف استفاده کنید.

پدر اینجا چند نمونه ابزار و فریم‌ورک جاوا برای این منظور آورده شده است :spring boot , Apache Wicket , play framework , jersey