swot چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دنیای طراحی سایت
  4. chevron_right
  5. swot چیست؟

در این مقاله سعی داریم سوال swot چیست؟ را پاسخ دهیم. تجزیه‌ و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک استفاده می‌شود. تجزیه‌وتحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می‌کند.تجزیه‌وتحلیل SWOT به‌منظور تسهیل نگاه واقع‌بینانه، مبتنی بر واقعیت، مبتنی بر داده‌ها بر نقاط قوت و ضعف یک سازمان، ابتکارات یا صنعت آن طراحی شده است. سازمان باید با جلوگیری از اعتقادات پیش‌فرض یا مناطق خاکستری، دقت تجزیه‌وتحلیل را حفظ کند و در عوض بر زمینه‌های زندگی واقعی تمرکز کند. شرکت‌ها باید از آن به‌عنوان راهنما و نه لزوماً به‌عنوان نسخه استفاده کنند.

swot چیست؟

نکات کلیدی swot

  • تجزیه‌وتحلیل SWOT یک تکنیک برنامه‌ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را فراهم می‌کند.
  • شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر واقعیت‌ها، دیدگاه‌های جدید و ایده‌های جدید می‌شود.
  • تجزیه‌وتحلیل SWOT زمانی بهترین کارایی را دارد که گروه‌ها یا صداهای متنوع در یک سازمان در ارائه نقاط داده واقعی به‌جای پیام‌های خاص آزاد باشند.

چگونه تجزیه‌ و تحلیل SWOT انجام می‌دهیم؟

حال پاسخ سوال که swot چیست؟ را میدانیم. تجزیه‌وتحلیل SWOT یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل یک کسب‌وکار و همچنین بخشی از یک تجارت مانند یک خط تولید، بخش، صنعت یا نهاد دیگر است.

درک تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل یک کسب و کار و همچنین بخشی از مشاغل مانند خط تولید، جداسازی صنعت یا نهاد دیگر است.

با استفاده از داده های داخلی و خارجی، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به شرکت پیشرفت داخلی را که باید ایجاد کند، و همچنین در تدوین برنامه های استراتژیک کمک کند.

با استفاده از داده های داخلی و خارجی، این فناوری می تواند تجارت را به سمت استراتژی هایی سوق دهد که احتمال موفقیت آنها زیاد است و از جایی که بیشترین موفقیت را داشته اند و یا احتمالاً موفقیت آمیز است. تجزیه و تحلیل SWOT توسط تحلیلگران، سرمایه گذاران یا رقبا مستقل می تواند آنها را به دلیل قدرت یا ضعف یک شرکت، خط تولید یا صنعت نشان دهد.

نمای کلی swot

تحلیلگران تحلیل SWOT را به‌عنوان جعبه‌ای تقسیم شده به چهار قسمت ارائه می‌دهند که هر قسمت به یک مؤلفه SWOT اختصاص‌یافته است. این چیدمان بصری مروری سریع بر موقعیت شرکت دارد. اگرچه ممکن است همه نکات تحت عنوان مشخص از اهمیت یکسانی برخوردار نباشند، اما همه آنها باید بینش اساسی در مورد توازن فرصت‌ها، تهدیدها، مزایا، معایب و غیره را نشان دهند.

تجزیه‌وتحلیل SWOT برای اولین‌بار برای تجزیه‌وتحلیل تجارت استفاده شد. اکنون اغلب توسط دولت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و افراد، از جمله سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

swot چیست؟

نقطه قدرت

نقاط قوت آنچه را که سازمان در آن برتر است و آنچه آن را از رقابت جدا می‌کند توصیف می‌کند: یک مارک تجاری قوی، مشتری وفادار، ترازنامه قوی، فناوری منحصربه‌فرد و غیره. به‌عنوان‌مثال، یک صندوق پرچین ممکن است یک استراتژی تجارت انحصاری ایجاد کرده باشد که نتایجی را ارائه می‌دهد که از بازار بهتر عمل می‌کنند. سپس باید تصمیم بگیرید که چگونه از این نتایج برای جذب سرمایه‌گذاران جدید استفاده کنید.

نقاط ضعف

نقاط ضعف از عملکرد سازمان در سطح مطلوب جلوگیری می‌کند. آنها مناطقی هستند که تجارت برای ادامه رقابت نیاز به پیشرفت دارد: یک مارک تجاری ضعیف، گردش مالی بالاتر از حد متوسط ​​، بدهی‌های زیاد، زنجیره تأمین ناکافی یا کمبود سرمایه.

شانس

فرصت‌ها به عوامل خارجی مطلوبی اطلاق می‌شود که می‌توانند یک مزیت رقابتی به یک سازمان بدهند. به‌عنوان‌مثال، اگر کشوری تعرفه‌ها را کاهش دهد، یک تولیدکننده خودرو می‌تواند با افزایش فروش و سهم بازار، اتومبیل‌های خود را به بازار جدید صادر کند.

تهدیدها

تهدیدها به عواملی گفته می‌شود که احتمالاً به یک سازمان آسیب می‌رسانند. به‌عنوان‌مثال، خشکسالی تهدیدی برای یک شرکت تولیدکننده گندم است، زیرا ممکن است باعث ازبین‌رفتن یا کاهش عملکرد محصول شود. سایر تهدیدات معمول شامل مواردی مانند افزایش هزینه‌های مواد، افزایش رقابت و کمبود نیروی کار است و غیره و غیره

swot چیست؟

نحوه استفاده از تجزیه‌ و تحلیل SWOT

درونی؛ داخلی

آنچه در داخل شرکت اتفاق می‌افتد منبع خوبی برای دسته‌بندی نقاط قوت و ضعف در تحلیل SWOT است. SWOT چیست؟ نمونه‌هایی از عوامل داخلی شامل منابع مالی و انسانی، دارایی‌های مشهود و نامشهود (نام تجاری) و کارایی عملیاتی است.

سؤالات احتمالی برای فهرست کردن عوامل داخلی عبارت‌اند از:

(نیرو) چه‌کارهایی خوب انجام می‌دهیم؟

(قدرت) قوی‌ترین دارایی ما چیست؟

(مضاعف) منتقدان ما چه کسانی هستند؟

(دوبرابر) خطوط تولید با کمترین عملکرد کدام‌اند؟

خارجی

آنچه در خارج از شرکت اتفاق می‌افتد به همان اندازه عوامل داخلی موفقیت شرکت مهم است. تأثیرات خارجی، از جمله سیاست‌های پولی، تغییرات بازار و دسترسی به تأمین‌کنندگان، دسته‌هایی هستند که باید برای ایجاد لیستی از فرصت‌ها و نقاط ضعف کنار گذاشته شوند.

سؤالات احتمالی برای فهرست کردن عوامل خارجی عبارت‌اند از:

(فرصت) روندهای مشخص بازار چیست؟

(فرصت) چه جمعیتی را هدف قرار نمی‌دهیم؟

(تهدید) چند رقبا و سهم آنها در بازار چقدر است؟

(تهدید) آیا مقررات جدیدی وجود دارد که به طور بالقوه به عملکرد یا محصولات ما آسیب برساند؟

swot چیست؟

جمع بندی

تجزیه‌ و تحلیل SWOT راهی عالی برای هدایت جلسات استراتژی تجاری است. برای همه افراد حاضر در اتاق بحث در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و ایده‌پردازی قدرتمند است. اغلب اوقات، تجزیه‌وتحلیل SWOT که قبل از جلسه تصور می‌کنید همیشه تغییر می‌کند تا عواملی را که از آنها آگاهی نداشته‌اید تغییر دهید و اگر ورودی گروه نبود هرگز آنها را انتخاب نمی‌کردید.

  • تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامه‌ ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را ارائه می‌دهد.
  • شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، چشم اندازهای تازه و ایده‌های جدید می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل SWOT هنگامی کار می‌کند که گروه‌ها یا صدای متنوعی در یک سازمان به جای پیام‌های تعیین شده، آزادانه قادر به ارائه نقاط داده‌های واقعی باشند.
  • SWOT چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک استفاده می‌شود.
  • swot در انگلیسی حروف اول کلمات قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید(Threat) می‌باشد که عناصر بسیار مهمی در تجزیه و تحلیل موقعیت رقابتی شرکت ها است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات پیشنهادی کاربران
افزونه انتقال سایت وردپرس به سایتی دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست