روانشناسی رنگها در تبلیغات

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. برندسازی
  4. chevron_right
  5. روانشناسی رنگها در تبلیغات

سازمان ها، برای ایجاد یک برند سازمانی که نشان دهنده ی محصولات، خدمات ارائه شده و شرکت های زیر مجموعه ی آن ها است، از اجزا و عوامل زیادی نظیر نام، نماد و رنگ ها تشکیل شده اند. چالش بازاریاب ها، ایجاد یک برند با ویژگی های بصری متفاوت است که بتواند شناخت و حس وفاداری را به برند ایجاد کند. بازاریاب ها می دانند که رنگ در بیان موقعیت و اهداف شرکت نقش بسیار مهمی دارد و در نگرش و درک بازار هدف بسیار تاثیرگذار است. رنگ ها می توانند جدا از تأثیری که بر افراد می گذارند، روی کسب و کار و برندینگ و نحوه ی تفکر مشتری نیز تاثیر گذار باشند. نتایج تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده است، ثابت کرده اند که برخی رنگ ها در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطب، تاثیر بیشتری دارند. هم چنین بازاریاب ها برای استفاده بهتر از رنگ ها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، بر درک و تصور مخاطبان هر سازمان از آن تاثیر ماندگاری دارد. نکته مهم دیگر تأثیر عاطفی رنگ ها است که می تواند احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید. برای مثال رنگی که هر برند برای خودش انتخاب می کند، تأثیر مستقیمی بر کیفیت، قدرت، زنانه یا مردانه بودن محصول یا خدمت آن برند دارد.

تئوری و مفهوم رنگ ها

طراحی کردن رنگ ها یک کار ذهنی و درونی و فردی است . چیزی که باعث ایجاد و بروز یک عکس العمل در یک فرد می شود ممکن است در افراد دیگر باعث ظهور واکنش های متفاوتی گردد. گاهی این واکنش ها به دلیل اولویت بندی های شخصی است و گاهی به دلیل پس زمینه ی فرهنگی فرد. تئوری رنگ به نوبه ی خود یک علم به حساب می آید. مطالعه ی این که رنگ ها چگونه روی افراد مختلف اثرات متفاوت می گذارد، هم به صورت فردی هم به صورت گروهی، چیزی است که ممکن است در بعضی افراد باعث شود تا شغل خود را گسترش و بهبود ببخشند. تفاوت های فرهنگی به این معنا است که گاهی اوقات مواردی که برای یک فرد در یک کشور خوشحال کننده و هیجان برانگیز است می تواند برای فرد دیگری از یک کشور دیگر نا امید کننده و باعث دلتنگی و افسردگی شود.

بحث روانشناسی رنگها در بازاریابی و تبلیغات، از جمله بحث‌های بسیار پیچیده، جذاب، مهم و در عین حال مبهم است.

تقریباً از روزگاری که چاپ رنگی روزنامه ها به صورت گسترده آغاز شد و آژانس های تبلیغاتی طراحی کمپین های تبلیغاتی را به عنوان یک خدمت تخصصی به صاحبان کسب و کارها فروختند، بحث روانشناسی رنگها و نقش رنگ در بازاریابی و تبلیغات به صورت جدی مطرح شد.

رنگها با ما حرف میزنند

رنگها سراسر زندگی ما را در اختیار داشته و غیر قابل اجتناب هستند. هر رنگی داستان خودش را دارد؛ هر رنگی فرهنگ و حس خودش دارد؛ پس باید رنگ ها را بشناسیم، با آن ها ارتباط برقرار کنیم و از وجود آنها استفاده کنیم؛ این دقیقا یعنی روانشناسی رنگ ها!

روان شناسی رنگ یعنی مطالعه تاثیر رنگ بر رفتار انسان و یا تاثیر روحیه فرد بر سلیقه او

روانشناسی رنگها

سبز:کنجکاوی

در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت است. برای چشم، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظاردارند افرادی که در تلویزون ظاهر می شوند در ” اتاقهای سبز رنگ” باشند تا آرامش یابند. بیمارستانها اغلب از رنگ سبز استفاده می کنند چون این رنگ به بیماران آرامش می دهد

این رنگ، رنگ طبیعت بوده و نماد رشد، توازن و هماهنگی ، تازگی ، حاصلخیزی ، ایمنی ، قدرت معالجه ، ثبات ، پایداری و امید می باشد، در تبلیغات محصولات بهداشتی و دارویی می توانید از این رنگ استفاده نمایید. این رنگ برای چشم انسان ایجاد آسایش و راحتی می کند.

رنگ سبز در نشان تجاری شرکتهای دارویی و بهداشتی و شرکتهای تولید کننده محصولات سبز دیده می شود.

مفهوم رنگ سبز و ترکیبات آن:

  • رنگ سبز تیره : نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس و همین طور معادل واژه های جاه طلبی ، حرص و حسادت است.
  • رنگ سبز – زرد: احساس بیماری، ترسویی، ناسازگاری و حسادت را منتقل می کند.
  • رنگ سبز – آبی :بیانگر مفهوم حفاظت و معالجه است.
  • رنگ سبز _ زیتونی : نماد صلح است.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

رنگ قرمز :خوش قلب اما خودپرست

قرمز از دسته رنگ های گرم است. این رنگ نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است. این رنگ می تواند به هضم مواد غذایی کمک کند به همین دلیل در رستوران ها و فست فودها از این رنگ استفاده می شود

قرمز رنگی انرژی زا و نیرو بخش است. تحقیقات نشان داده است که استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث بروز پرخاشگری و ایجاد حرکات تکانه ای در افراد می شود. این رنگ می تواند آثاری مانند افزایش تعداد تنفس در افراد به وجود آورد

قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. قرمز همچنین رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می کند

رنگ قرمز که در نشان تجاری شرکتهایی همچون ویرجین ، کوکاکولا ، ردبول و باشگاه پرسپولیس استفاده شده است، باعث افزایش فشار خون و متابولیسم بدن می شود. قرمز، نماد انرژی است و شرکت ها و مؤسسات برای تهییج مردم به تصمیم گیری های سریع، همچون «همین الان بخرید» یا «اینجا را کلیک کنید» از این رنگ استفاده می کنند. رنگ قرمز احساس شهوانی در افراد ایجاد می کند و در تبلیغات بـــه دلیل انتقال انرژی، می توان از آن برای تبلیغ نوشیدنی های انرژی زا ، بازی ها ، خودروها ، ورزش و فعالیتهای فیزیکی بالا استفاده کرد. نکته مهم اینکه امکان دیده شدن رنگ قرمز، بسیار بالا است.

مفهوم رنگ قرمز و ترکیبات آن:

  • رنگ قرمز کم رنگ:به معنای عشق، اشتیاق و حساسیت است.
  • رنگ صورتی :معرف دوستی و تحمل و رنگی زنانه است.
  • رنگ قرمز تیره: منتقل کننده مفهوم قدرت، تصمیم جدی، خشم، رهبری، دلاوری، اشتیاق، سوء نیت و غضب است.
  • رنگ قهوه ای:ایجاد احساس ثبات می کند و رنگی مردانه است

روانشناسی رنگها در تبلیغات

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در نشان تجاری شرکت هایی همچون سایپا، مک دونالد، خطوط هوایی الاتحاد و الخلیج دیده می شود. رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را همزمان در خود جای داده است. نارنجی که نماد قوت و استقامت است؛ معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزش را منتقل می کنند. این رنگ در چشم انسان احساس گرما را ایجاد می کند اما مانند قرمز تحریک گر نیست. رنگ نارنجی باعث تأمین  انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتر برای مغز و افزایش فعالیتهای ذهنی می شود. نارنجی در ارتباط با غذای سالم، باعث افزایش اشتها می شود. خیلی خوب دیده می شود و برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی ها ، می توان از این رنگ استفاده کرد. مهمترین ابزارهای طراحی را به وضوح نشان می دهد و برای مواد غذایی و اسباب بازی بسیار خوب است.

مقالات پیشنهادی کاربران
روانشناسی پول

مفهوم رنگ نارجی و ترکیبات آن:

  • رنگ نارنجی تیره : معنای تقلب و بی اعتمادی را به همراه دارد.
  • نارنجی – قرمز: به معنای اشتیاق ، خواسته، سلطه و علاقه مندی است.
  • رنگ طلایی : احساس پرستیژ و کیفیت بالا را منتقل می کند.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

آبی:نظم، پشتکار، تنهایی

آبی، رنگ آسمان و اقیانوس یکی از پرطرفدارترین رنگهاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب عکس العمل متضاد می شود. آبی، رنگ صلح و آرامش است و سبب می شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند،پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می شود. رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصیه می کنند در مصاحبه های شغلی رنگ آبی بپوشید چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است.افراد در اتاقهای آبی فعال ترند.

رنگ آبی از دسته رنگ های سرد است. این رنگ نماد تازگی، صلح، آزادی، آرامی و سلامت است.

این رنگ می تواند کاهنده تعداد تنفس باشد به همین دلیل به کسانی که دارای استرس و فشارهای عصبی هستند، توصیه می شود که از این رنگ در فضای خانه و محیط های کاری استفاده کنند.

رنگ آبی در نشان تجاری سازمان هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آب معدنی دماوند استفاده شده است و احساس عمق، ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری، خرد، آگاهی، هوش، ایمان و اعتقاد، عظمت و هوشیاری را منتقل می کند. آبی باعث آرام شدن متابولیسم بدن می شود. برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است. این رنگ، رنگی مردانه و مخالف رنگهای قرمز ، نارنجی و زرد است. آبی اشتها را از بین می برد و برای محصولات غذایی و آشپزی اصلاً مناسب نیست.

مفهوم رنگ آبی و ترکیبات آن:

  • رنگ آبی تیره :بیانگر دانش، قدرت، یکپارچگی و اهمیت است.
  • رنگ آبی روشن: مفهوم سلامتی، معالجه، آسودگی، درک، نرمی و ملایمت را منتقل می کند.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

زرد:شاد و فعال

زرد آفتابی شاد جلب توجه می کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بینانه به حساب می آید، مردم در اتاقهای زردرنگ بیشتر عصبانی می شوند و کودکان بیشتر گریه میکنند. رنگی که کمتر از سایر رنگها چشم را جذب می کند زرد است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد میتواند مقهور کننده باشد، رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد، بنابراین برای دفترچه های حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد.همچنین متابولیسم ( سوخت و ساز) راتسریع می کند.

این رنگ یکی از انرژی بخش ترین رنگ های گرم و به عنوان رنگ امید شناخته می شود. رنگ زرد روشن در طراحی می تواند احساس شادابی و خوشی را القا کند.

زرد یکی از رنگ‌های اصلی است. از نظر طیفی، رنگ زرد میان نارنجی و سبز قرار دارد.زرد گاهی به عنوان صفت برای نشریات یا رسانه‌هایی به کار می‌رود که مطالب پیش‌پاافتاده یا مبتذل منتشر می‌کنند.

مفهوم رنگ زرد و ترکیبات آن:

  • رنگ زرد روشن نماد روشنی، طراوت و شادی است.
  • رنگ زرد تیره نماد بی اعتمادی، احتیاط و حسادت است.
  • رنگ زرد لیمویی نماد شور زندگی است.

رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

رنگ ارغوانی

این رنگ در نشان تجاری شرکت یاهو و مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی محک دیده می شود. ارغوانی ثبات رنگ آبی را به علاوه انرژی رنگ قرمز در خود دارد. این رنگ نماد سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال، خلاقیت، راز و افسانه می باشد. بچه ها رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند. این رنگ برای محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است.

مفهوم رنگ ارغوانی و ترکیبات آن:

  • رنگ ارغوانی تیره :به معنای افسردگی و ناکامی است.
  • رنگ ارغوانی روشن:احساس رومانتیک و دلتنگی را منتقل می کند.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

رنگ سفید

این رنگ در نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده دستمال کاغذی همچون کلینکس دیده می شود. سفید به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. این رنگ برای نشان دادن سادگی در محصولات پیشرفته (High Tech) کاربرد دارد و برای سازمان های خیریه، بیمارستان ها و پزشکان، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

مفهوم رنگ سفید:

  • سفید: نماد شروع موفق ، سادگی ، امنیت ، خونسردی و تمیزی است.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

رنگ سیاه

رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان های تجاری همچون آدیداس، پوما، موتورولا و اورئال وجود دارد.

مفهوم رنگ سیاه:

  • سیاه: نماد قدرت ، لطافت و ظرافت ، تشریفات ، رسمی بودن ، اعتبار و سلطه جویی است.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

محققان امور بازار و بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ ها حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارند. کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های قرمز، نارنجی، سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکس‌العمل بهتری از خود نشان می‌دهند. اما کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالی‌شان خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های صورتی, آبی مایل به سبز، آبی آسمانی و سرمه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند.

به طور خلاصه می توان به این نتیجه رسید که در فضای رقابتی بازار کسب و کار قرن بیست و یکم، رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. طراحی و استفاده درست از رنگ ها نیازمند تجربه طولانی و دانش مارکتینگ است.

روانشناسی رنگها در تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست