استراتژی یک کسب و کار و آمیخته بازاریابی 4p

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دنیای طراحی سایت
  4. chevron_right
  5. استراتژی یک کسب و کار و آمیخته بازاریابی 4p

نگاهی جامع به استراتژی بازاریابی 4p

استراتژی بازاریابی 4p یک برنامه عملی (action plan) است که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی می شود. استراتژی رشد کسب و کار یک راهکار عملی برای دستیابی به رشد درکسب و کار است.

استراتژی یک کسب و کار:

اکثر کسب و کارها فرض را بر این می‌گذارند که بازاریابی فقط به معنی تبلیغات برای جذب مشتری است. اما همانطور که ما در مقالۀ بازاریابی چیست گفتیم، بازاریابی مفهومی بسیار گسترده‌ است و تمام بخش‌های یک کسب و کار را در بر می‌گیرد. چه بخش‌هایی؟ اینجاست که مفهومی به نام آمیخته بازاریابی مطرح می‌شود. یک مدل بازاریابی که به شما کمک می‌کند کسب و کار خود را بهتر بشناسید، مدیریت کنید و در نهایت، به هدف دل‌خواهتان – که می‌تواند فروش یا سود بیشتر باشد – برسید.

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) :

بازاریابی کسب و کار شما فقط یک جنبه ندارد. در واقع، آمیزه‌ای از مسائل مختلف است که اگر در کنار هم درست مدیریت شوند، به رشد کسب و کار شما کمک می‌کنند. به مجموعۀ این مسائل، آمیخته بازاریابی (یا همان آمیزۀ بازاریابی) گفته می‌شود.آمیخته بازاریابی، آمیزه بازاریابی یا ترکیب عناصر بازاریابی به عنوان ترجمه Marketing Mix استفاده می شوند. منظور از  آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد.

آمیخته بازاریابی 4p و رشد کسب و کار:

بازاریابی فرایندی است که خواست‌ها و نیازهای مشتریان را شناسایی می‌کند و برای برآوردن این نیازها به‌نحوی مطلوب می‌کوشد تا کالا و خدمات متنوعی را عرضه کند.از این رو صاحبان کسب‌و‌کار می‌بایست:

۱- مطابق نیاز مصرف‌کننده به ساخت یا تولید محصول بپردازند.

۲- محصول را با قیمتی منطقی و مناسب در دسترس مصرف کننده قرار دهند.

۳- محصول را در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش به مصرف‌کننده عرضه کنند. به گونه‌ای که مصرف‌کننده به‌راحتی به محصول دسترسی داشته باشد.

۴-از طریق رسانه‌هایی که مصرف‌کنندگان به آن دسترسی دارند، در مورد محصول و ویژگی‌های آن اطلاع‌رسانی کنند.

شاید در نگاه اول فکر کنید که این کار بسیار ساده است و همه آن را می‌دانند. خب حق دارید، اما این فقط ظاهر قضیه است. در اصل ما باید بدانیم که چگونه همۀ این P ها را به شکل یکپارچه مدیریت کنیم، چون هر وقت یکی از آن‌ها درست عمل نکند، بخش‌های دیگر هم دچار مشکل می‌شوند، و چه بسا کسب و کارمان به خطر بیافتد. برای درک بهتر این موضوع بیایید هر چهار P به‌طور جداگانه بررسی کنیم و بعد به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

اولین P: محصول (Product)

محصول

منظور از محصول، کالا یا خدماتی است که به مشتری عرضه می‌کنیم. محصول لزوماً یک چیز قابل لمس و فیزیکی نیست.

مثلاً، نه تنها خودرویی که از کارخانه‌ها می‌خریم یک محصول است، بلکه خدماتی مثل کوتاه کردن مو که آرایشگاه‌ها ارائه می‌کنند، یا پهنای باند اینترنتی که از اپراتورها می‌خریم هم در این مدل یک محصول محسوب می‌شوند.

دومین P: قیمت (Price)

قمیت

منظور از قیمت، همان هزینه‌ای است که مشتری پرداخت می‌کند تا از محصول (کالا یا خدمات) ما استفاده کند.

خیلی از مردم فکر می‌کنند که اگر هزینه‌هایی که صرف تولید محصول شده حساب کنیم، و درصد سود مورد نظرمان را به آن اضافه کنیم، می‌شود قیمت محصول!

مقالات پیشنهادی کاربران
ماشین زمان چیست و چگونه کار می کند؟

سومین P: مکان محصول (Place)

مکان

بعد این‌که جوانب مختلف محصول را بررسی کردیم و برای آن قیمت تعیین کردیم، وقت آن است که به فکر توزیع محصول در محل‌های مناسب باشیم.این‌که چه کانالی برای عرضۀ محصول (کالا یا خدمات) شما بهتر است، به نوع کسب‌وکار و بازار هدف شما بستگی دارد.

 

چهارمین P: ترویج (Promotion)

ترویج محصولفرض را بر این میگذاریم که شما سه مرحلۀ قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشتید. خُب، حالا نوبت چیست؟ یک مرحلۀ حیاتی! در این مرحله شما باید دربارۀ محصولتان صحبت و آن را تبلیغ کنید!

 

آمیخته بازاریابی 4p چه حرفی برای گفتن دارد؟

مدل 7P علاوه‌بر 4 بخشی که در مدل آمیخته بازاریابی 4P داشتیم، از سه بخش دیگر هم صحبت می‌کند که عبارتنداز: نیروی انسانی، فرایند و شواهد فیزیکی.

پنجمین P: نیروی انسانی (People)

نیروی انسانی

بعد از مدتی کارشناسان بازاریابی دریافتند که در مدل چهار پی یک جای کار می‌لنگد و یک موضوع اصلی به‌نام نیروی انسانی فراموش شده است.

نیروی انسانی، شامل تمام کسانی است که در فعالیت‌های مختلف کسب‌وکار شما به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم، شرکت داشته‌اند. این نیروی انسانی است که کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد، پس از تاثیر آن‌ها و تصویری که از شما در ذهن مخاطبان می‌سازند، نباید غافل شوید.

ششمین P: فرایند (Process)

منظور از فرایند مسیری است که محصولات (کالا یا خدمات) تا رسیدن به دست مشتری طی می‌کنند. به بیان دیگر، فرآیند همان مسیری است که ما آن را به عنوان سفر مشتری میشناسیم، و هر چقد این سفر راحتتر باشد، تجربه کاربری بهتری برای کاربر ایجاد می‌شود.

برای مثال یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. روند انجام فرایند در این فروشگاه به شکل زیر است:

    • مشتری از طریق موبایل، کامپیوتر یا تبلت وارد سایت شما می‌شود و در بین کالاهای مختلف جستجو می‌کند.
    • کالای مورد نظر خود را انتخاب و وارد سبد خرید می‌کند.
    • ثبت‌نام خود را تکمیل می‌کند، یا وارد سایت می‌شود.
    • اطلاعات خود (نام و آدرس) را تکمیل می‌کند.
    • از بین گزینه‌های موجود نحوۀ ارسال دلخواه و زمان ارسال و نحوۀ پرداخت را انتخاب می‌کند.
    • وارد درگاه پرداخت شده و پس از پرداخت سفارش را نهایی می‌کند.
    • مسئول مربوطه سفارش را از سیستم می‌خواند.
    • سفارش بسته بندی شده از انبار ترخیص می‌شود.
    • سفارش وارد مرحلۀ حمل و نقل می‌شود.
    • مشتری سفارش را تحویل می‌گیرید.
    • با یک ایمیل تکمیل شدن فرایند به اطلاع مشتری می‌رسد.

بازاریابی 4p

تمامی مراحل بالا، فرایند کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند. توجه کنید که اگر هر کدام از بخش‌های این فرایند دچار مشکل شوند، کل فرایند آسیب می‌بیند و ممکن است متوقف شود.

هفتمین P: شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

شواهد فیزیکیساختمان شرکت، دکواراسیون شرکت، ظاهر پرسنل، ظاهر وب‌سایت، فونت‌هایی که در سایت استفاده می‌کنیم، و در کل محیطی که در آن فعالیت می‌کنیم، همگی به‌نوعی شواهد فیزیکی برند ما را تشکیل می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری:

در این مقاله با بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار، و تاثیری که هر بخش در بازاریابی دارد آشنا شدیم. دانستیم که آمیخته بازاریابی چیست و چگونه به ما کمک می‌کند تا جوانب مختلف کسب‌وکارمان را بسنجیم، و آن‌ها را بهینه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست