دیجیتال مارکتینگ

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. برندسازی
  4. chevron_right
  5. دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی دیجیتال است که تحت عنوان بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی آنلاین نیز شناخته می شود،یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ(Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتالی ،به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود.دیجیتال مارکتینگ برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و دیجیتال است. از بازاریابی تلویزیونی و تلفنی تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی. در حقیقت تمام فعالیت‌های بازاریابی که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام می‌شوند در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند.در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می شود از طریق ابزارهایی مثل وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

در سال 1990 اصطلاح بازاریابی دیجیتالی برای اولین بار مطرح شد ولی پیش از آن در سال ۱۹۸۰ یک گروه به نام SoftAd Group دست به اقدامی مبتکرانه زد و روش های ترفیعی چندین شرکت اتومبیل سازی را تغییر داد و پایه و اساس بازاریابی دیجیتال را بنیاد کرد. این گروه به جای استفاده از بروشورهای تبلیغاتی و مجلات از فلاپی دیسک ها استفاده کرد و طرح جالبی که برای ارائه ی خودرو به مشتریان داشتند این بود که مشتریان قبل از خرید می توانستند به صورت مجازی با خودرو مورد نظر خود رانندگی کنند و از خدمات خودروی انتخابی خود مطلع گردند.
این امکانات جدید مردم را هر چه بیشتر برای خرید ترقیب می کرد چرا که در روش های سنتی و تبلیغات چاپی چنین امکاناتی برای مخاطب وجود نداشت و کاربران از اینکه می توانستند به صورت مجازی به تست اتومبیل دلخواه خود بپردازند کاملا راضی بودند. چندین سال پس از آن برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان از دیجیتال مارکتینگ استفاده می شد.

البته دیجیتال مارکتینگ هم پیچیدگی های خودش را داشت و افراد زیادی به سمت آن گرایش پیدا کردند. رفته رفته در سال 2013 دیجیتال مارکتینگ رشد قابل توجهی پیدا کرد و انقلابی در میان روش های تبلیغاتی ایجاد نمود. رشد پرسرعت رسانه های آنلاین دیجیتالی، افزایش در آمد و کاهش هزینه ها را به ارمغان آورد و درواقع دیجیتال مارکتینگ بازاریابی وب را بسیار آسان و کارآمد نمود.

چرا دیجیتال مارکتینگ

شاید برای خیلی از افراد جای سوال باشد که اصلا چرا باید به جای روش های تبلیغاتی سنتی از روش نوین دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. در پاسخ باید گفت که روند پرسرعت پیشرفت تکنولوژی سبب شده است که افراد امروزه با دسترسی به ابزارهای الکترونیکی هوشمند از جمله موبایل، تبلت ، کامپیوتر و همچنین وجود شبکه های اجتماعی متنوع به راحتی نیازهای خود را به صورت آنلاین تهیه می کنند و در وقت و هزینه خود صرفه جویی می نمایند.از این رو فروشگاه های اینترنتی متعددی هم به وجود آمده اند که برای استفاده های روزمره و خرید محصولات و خدمات، می توان از آن ها استفاده نمود.

بازاریابی سنتی روش‌هایی همچون تبلیغات با استفاده از بروشور، کاتالوگ، نشریه، روزنامه و سایر نسخه های چاپی است. دیجیتال مارکتینگ در مقابل بازاریابی سنتی قرار می گیرد که طیف گسترده ای از امکانات را در اختیار صاحبان کسب و کار می گذارد. روش هایی مانند طراحی وب سایت ها، بهینه سازی آن ها و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی با بهره گیری از محتوای مناسب، بازاریابی موبایلی، تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی ویدیویی و … را بازاریابی نوین (دیجیتال مارکتینگ) می‌گویند.

با وجود کلیه این امکانات بدیهی است که دیگر جایی برای بازاریابی سنتی و خرید فیزیکی وجود ندارد. با توجه به این که امروزه کاربران بیشتر وقت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی صرف می کنند شما با یک هدف گذاری دقیق و به کارگیری یک استراتژی حساب شده می توانید به سیل عظیمی از مخاطبان و میلیون ها کاربر دسترسی داشته باشید و با توجه به نیاز و سلایق آن ها خدمات و محصولات خودتان را عرضه کرده و به سود بالایی دست یابید. هر بازدید کننده از سایت یا شبکه اجتماعی شما در حکم یک مشتری است.

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

1)بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

2)بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبان راه‌های زیادیبرای این کار وجود دارد ولی آسان‌ترین و در عین موثرترین راه آن، ایجاد یک وبلاگ است. در وبلاگی که می‌نویسید چند کار را می‌توانید همزمان انجام بدهید:

  • اول از همه، اطلاعات صحیح و حتی تبلیغ محور را می‌توانید در اختیار مشتریان قرار بدهید. ولی دقت کنید که اگر در این مطالب، بیشتر به جای اطلاعات، روی تبلیغات تمرکز کنید، مشتریان ممکن است اعتماد چندانی به شما نکنند. بهتر است که جنبه تبلیغاتی را بیشتر با روش‌های دیگر (مانند تبلیغات در گوگل) انجام بدهید.
  • دوم اینکه اگر وبلاگ شما قوی و در عین حال جذاب باشد، شما کاربران خوتان را پرورش خواهید داد. یعنی بعد از مدتی که کاربران از وبلاگ شما دیدن کنند و متوجه شوند که اطلاعات خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، به خواننده‌های دائمی و ثابت تبدیل خواهند شد و این باعث می‌شود که به مشتری شما هم تبدیل بشوند.
  • ودرآخر اینکه وبلاگ شما باید بخش نظرات داشته باشد. این کار همیشه به نفع شماست.  اگر مطالب شما خوب باشند، کاربران متوجه این قضیه خواهند شد و این قدرت و برتری شما در بخش نظرات بازتاب پیدا خواهد کرد. همچنین این مسئله برای کاربران جدید شما هم قابل مشاهده است. یعنی بدون اینکه کاری بکنید کاربران جدید تا حد زیادی به شما اعتماد خواهند کرد

همچنین حتی اگر به اندازه کافی شناخته شوید و اعتماد جلب کنید، می‌توانید سطح محتوای خودتان را بالا برده و درآمدی هم از آن داشته باشید. برای مثال، الان کتاب‌های الکترونیکی (e-book) هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی یکی از عناصر مهم دیجیتال مارکتینگ هستند.

مقالات پیشنهادی کاربران
روش های کسب درآمد از اینستاگرام

در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.

3)شبکه های اجتماعی (Social Media)

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند.

در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند.هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی خود استفاده کند.

با این وجود شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.

4)بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی کمی حساس‌تر است چون تعداد ایمیل‌های اسپم (یا جفنگ) که برای کاربران فرستاده می‌شود خیلی زیاد است.

اگر محتوای ایمیل و حتی زمان و تعداد ارسال آن را به درستی و با شناخت کافی از کاربرانتان انجام ندهید، ایمیل شما هم با بقیه ایمیل‌های اسپم فرقی نخواهد داشت و کاربران برای آن ارزشی قائل نخواهند شد.محتوای ایمیل‌هایی که برای کاربران و مشتریان خودتان ارسال می‌کنید طبیعتا به نوع کسب و کار شما بستگی دارد

هیچ کسب و کار اینترنتی را ندیده ام که موفق باشد و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد!

5)بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.درک این مسئله بسیار آسان است.

دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت.ولی درحال حاضر خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

در دیجیتال مارکتینگ هم همینطور است. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.

6)بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.

در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن ها می توانید از آن ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.

در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می گویند، مهم این است که مردم درباره شما می گویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است.

7)تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)

تبلیغات اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخورد قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.

از دیگر نمونه های تبلیغات دیجیتال تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید است. در این روش تبلیغاتی با توجه به موضوع تبلیغ خود به صورت هوشمندانه مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکان هایی تبلیغات شما به نمایش در آید. تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایت های بزرگ نمی شود. بلکه شما حتی می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های موبایلی نیز به نمایش در آورید.

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبه های مختلف می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کنید. دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود. سوم اینکه به برند سازی شما کمک می کند.

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از مزایای دیجیتال مارکتینگ دسترسی آسان و هزینه پایین است و همچنین علت کارآمد بودن این روش بازاریابی راحتی در خرید و انتخاب ، مقایسه برند یک شرکت با سایر شرکت ها و بررسی قیمت می باشد. در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه های دیجیتال حضور داشته باشد. نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.

نتیجه گیری

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم برای هر کسب و کار آنلاینی واجب است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد.تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

این نکته هم یادتان باشد که علاوه بر این که روی هر کدام از این روش ها به صورت جداگانه و با یک رویکرد مختلف تمرکز می‌کنید، باید یک استراتژی و برنامه کلی هم برای “دیجیتال مارکتینگ” خودتان داشته باشید تا تمامی جوانب این موارد و همچنین چشم انداز شما را هم در خودش جای داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست