گرافیک چیست وکاربردآن درکامپیوتر؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. گرافیک چیست وکاربردآن درکامپیوتر؟

گرافیک چیست وکاربردآن درکامپیوتر؟

گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیم و نگارش است.

گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می‌باشد.
و اما گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد . هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.

گرافیک یک اثر هنریست که درکوتاه ترین زمان با اشکال بصری پیام خود را به مخاطب می رساند

مبانی وهنرهای تجسمی؟

برای ایجاد آثار هنرهای تجسمی نیاز به درک کردن یک شناخت اولیه از اصول و هنرهای تجسمی دارد.

همه هنرهایی که به صورت بصری ارائه یا دیده می شوند و با تصویر سر و کار دارند، اصول و مبانی مشترکی دارند که «مبانی هنرهای تجسمی» یا «مبانی هنرهای بصری» نامیده می شوند.

رنگ ها در طراحی گرافیک

رنگ ها نقش بسیار بزرگی  در طراحی  و زندگی شخصی دارد که میتواند نقاشی کردن بر روی یک کاغذ باشد یا مقایسه دو چیز بدون استفاده از کلمات که بیشتر در اینفوگرافیک کاربرد دارد شناخت رنگ ها همچنین می تواند به شما در انتخاب نوع لباسی که می پوشید بسیار کمک کندهر رنگ بیانگر یک پیام است پس بهتر است رنگ ها را بر اساس موضوع و کاری که می خواهید درباره آن طرح بزنید، انتخاب کنید.

Monochromatic (تک رنگ)

مونوکروماتیک ساده ترین نوع انتخاب رنگ است که بر اساس آن یک رنگ با شدت های مختلف در کنار هم قرار می گیرد مثلا رنگ قرمز پر رنگ و دوباره همان قرمز با شدت رنگ کمتر و به همین شکل غلظت های مختلف یک رنگ که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

Complementary یا رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در چرخه ی رنگ روبروی هم قرار دارند مثلا قرمز و سبز یا نارنجی و آبی.

Analogous (رنگ های مشابه)

استفاده از رنگ های آنالوگ یا مشابه بسیار چشم نواز است. برای انتخاب این گونه رنگ ها کافی است یک رنگ را در چرخه ی رنگ انتخاب کنید و سپس رنگ چپ و راست آن را هم بردارید در واقع رنگ هایی که در چرخه ی رنگ کنار هم هستند رنگ های آنالوگ را تشکیل می دهند مثل رنگ قرمز و نارنجی یا آبی و سبز.

گرافیک چیست و کاربرد ان درکامپیوتر

در عصر حاضر از انواع نرم افزارها براي كارهاي روزمره استفاده مي شود. كه قسمتي از اين نرم افزارها در اختيار طراحان گرافيك قرار گرفته است. بطور كلي نرم افزارهاي گرافيكي از دو خصوصيت برداري و پيكسلي پيروي مي كنند.

نرم افزارهاي گرافيكي آن دسته از نرم افزارهايي هستند كه از قابليت طراحي برخوردارند. اين طراحي مي تواند شامل طرحهاي سه بعدي و دو بعدي باشد.

نرم افزارهاي گرافيكي به دو دسته پيكسلي و برداري تقسيم مي شوند كه هر يك از انها خصوصيت متفاوتي دارند . رنگ ها و مد ها در نرم افزارهاي گرافيكي به صورت CMYK، RGB، GRAYSCLE و غيره … هستند كه هر كدام در جايگاهي مشخص به كار مي رود. فرمتهاي عمومي براي نرم افزارهاي مختلف متفاوت است كه فقط برخي از آنها مشترك هستند.

مقالات پیشنهادی کاربران
روش های فوق العاده درآمدزایی از اینترنت

نرم افزار فتوشاپ جزء نرم افزارهاي پيكسلي محسوب مي شود و از خصوصيت bitmap پيروي مي كنند. اين نرم افزار براي طراحي جهت ويرايش تصاوير استفاده مي شود. اين نرم افزار قدرت فوق العاده اي براي اجراي طراحي دو بعدي مانند جلد كتاب، پوستر، طراحي آرم و غيره برخوردار است. نرم افزار ایندیزاین جزء نرم افزارهاي برداري محسوب مي شود.

انواع تصاویر در گرافیک کامپیوتری

دو بعدی

گرافیک کامپیوتری دو بعدی غالباً در برنامه های مبتنی بر فن آوری های مرسوم چاپ و ترسیم، از جمله تایپوگرافی استفاده میشود. تصویر دو بعدی در این برنامه ها تنها بیانگر یک شیء در دنیای واقعی نیست، بلکه یک محصول مصنوعی مستقل  است؛ مدلهای دو بعدی نسبت به گرافیک کامپیوتری سه بعدی که بیشتر از تایپوگرافی، به عکاسی شباهت دارد ترجیح داده می شوند.

سه بعدی

گرافیک سه بعدی در مقایسه با گرافیک دو بعدی، داده های هندسی را به صورت تصاویر سه بعدی نمایش میدهند. این تصاویر برای عملکرد بهتر، در کامپیوتر ذخیره می شوند تا در آینده نمایش داده شده یا برای مشاهده همزمان مورد استفاده قرار گیرند.رافیک کامپیوتری سه بعدی، مشابه مدلهای سه بعدی است. جدای از رندرینگ، مدل داخل فایل گرافیکی قرار دارد. اگرچه، تفاوت هایی نیز وجود دارند، از جمله این که مدل سه بعدی نماینده یک شیء سه بعدی محسوب میشود. یک مدل تا زمانی که نمایش داده نشود گرافیکی نیست. به دلیل قابلیت چاپ شدن، مدلهای سه بعدی تنها محدود به فضاهای مجازی نمیشوند. رندرینگ سه بعدی، نحوه به نمایش درآوردن یک مدل است. همچنین مدلهای سه بعدی میتوانند در شبیه سازیهای کامپیوتری غیر گرافیکی و محاسبات نیز استفاده شوند.

طرح پیکسلی

بخش وسیعی از هنر دیجیتال به نام طرح پیکسلی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی رستر که قابلیت ویرایش تصویر در سطح پیکسل دارند ساخته می شود.

عنصر گرافیکی

عناصر گرافیکی در ابتدا تنها شامل اشیای گرافیکی بودند که به طور مجزا از نگاشت بیتی (bitmap) حافظه ویدویی به کار گرفته می شدند.عنصر گرافیکی، روشی برای یکپارچه سازی نگاشتهای بیتی غیر مرتبط و نمایش آنها به صورت بخشی از یک نگاشت بیتی عادی بر روی صفحه بود، مانند ساخت یک شخصیت انیمیشنی که میتواند بر روی صفحه، بدون تغییر اطلاعات کلی صفحه، حرکت کند. چنین عناصری میتوانند توسط مدارهای الکترونیکی یا نرم افزار ساخته شوند.

رندرینگ

رندرینگ به معنای تولید یک تصویر دو بعدی از یک مدل سه بعدی توسط برنامه های کامپیوتری است.  این فایل میتواند شامل هندسه، زاویه دید، اطلاعات مربوط به بافت، نورپردازی و سایه پردازی برای توصیف یک صحنه مجازی باشد. داده های داخل فایل صحنه سپس به یک برنامه رندرینگ ارسال میشوند تا پردازش شده و به یک تصویر دیجیتال یا فایل گرافیک رستر تبدیل شود.

گرافیک-کامپیوتری-چیست-وکاربردان-درکامپیوتر

دراخر

گرافیک ‌کامپیوتری، زیر مجموعه علوم کامپیوتر است که به بررسی روشهای ساخت و دستکاری محتوای بصری به صورت دیجیتالی می پردازد. اگر چه این اصطلاح اغلب به گرافیک ‌کامپیوتری سه بعدی اشاره دارد، اما شامل گرافیک دو بعدی و پردازش تصویر نیز می شود.

گرافیک ‌کامپیوتری به عنوان یک رشته دانشگاهی، داده پردازی بصری و هندسی را با استفاده از روش های محاسباتی بررسی می کند. همچنین بجای مطالعه صرف مباحث زیبایی شناختی، بر مبانی ریاضی و محاسباتی تولید و پردازش تصویر تمرکز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست