چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. طراحی سایت
  4. chevron_right
  5. چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

محتوا یک اصل مهم

برای ایجاد مطالب جذاب موارد زیر را رعایت نمایید:

1- عناوین و تیترهای جذاب:

اولین قدم برای داشتن یک محتوای جذاب، عنوان نوشته است. سرتیرها و عنوان ‌هایی که به صورت سوالی هستند مخاطبان بیشتری به سوی خود جذب می‌کنند. برای نوشته ها و مطالب خود از عناوینی استفاده کنید که از واژه‌هایی مانند چگونه، چرا، چه چیز، چه وقت،چه کسی، کدام و … در آنها استفاده شده باشد، علاوه بر این به کاربردن کلماتی مانند: شگفت انگیز، منحصر به فرد، می‌تواند به جذابیت عناوین بیفزاید.

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

2- از زیر عنوان‌ها برای حفظ بازدیدکننده استفاده نمایید:

قطعا برای شما هم پیش آمده که پس از خواندن قسمتی از یک مطلبی که تنها یک عنوان اصلی دارد، خسته شده‌اید و تمایلی به ادامه‌ی خواندن آن، نداشته‌اید. مطالب این چنینی موجب افزایش نرخ پرش کاربران از سایت و صفحات آن می‌شوند. برای رفع این مشکل می‌توانید از زیر عنوان‌ها یا به عبارتی عناوین ثانویه در نوشته‌ها استفاده کنید تا هم موجب ایجاد نظم و طبقه‌بندی در نوشته‌ها شده و هم مانع از خستگی خواننده‌ی مطلب شوید. بنابراین پس از عنوان اصلی و یک یا چند پاراگراف بعد از آن، زیر عنوان‌های دیگری به همراه چند خط توضیح قرار دهید.

3- استفاده از زبان محاوره‌ای در نوشته‌ها:

فرض کنید شما یک مطلب فنی یا آموزشی تولید می‌کنید و قصدتان آموزش دادن به افرادی است که در ابتدای راه یادگیری یک موضوعی هستند، به عنوان مثال شما مطلبی درباره‌ی عضویت در یک شبکه‌ی اجتماعی می‌نویسید و قطعا بیشترین بازدید از مطلب شما توسط افرادی انجام می‌شود که اطلاعات کمی دارند و می‌خواهند از نوشته‌ی شما کمک بگیرند اگر شما در مطلب خود به زبان ساده و حتی محاوره‌ای صحبت کنید مخاطبان با نوشته‌ی شما سریع‌تر ارتباط می‌گیرند تا اینکه از لغات و واژه های تخصصی و سخت استفاده نمایید. می‌توانید در پایان مطالب خود از سوال استفاده کنید یا اینکه از آنها بخواهید کاری انجام دهند و از این طریق مخاطبان خود را به چالش بکشید.

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

4- برای افزایش جذابیت نوشته از داستان استفاده نمایید:

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید علت جذابیت داستان‌ها یا فیلم‌ها در چیست؟ دلیل اصلی برقراری ارتباط ساده با روان انسان‌ها است، طوری که انسا‌ن‌ها خود را به جای شخصیت‌های داستان یا فیلم قرار می‌دهند و فکر می‌کنند که خود جای آنها هستند. این به معنای ایجاد ارتباط سریع و ساده و تاثیر گذاری روی مخاطب است. می‌توانید نوشته‌های خود را به صورت داستانی مطرح کنید یا اینکه در آن افراد معروفی را مثال بزنید که همان شرایط را داشته‌اند.

5- از نقل قول‌ استفاده نمایید:

استفاده ار نقل قول می‌تواند در اعتبار بخشی به مطلب شما کمک کننده باشد، چون دید بیشتر مردم اینگونه است که نقل قول یک عبارت صحیحی است بنابراین اعتماد مخاطبین نسبت به نوشته‌ی شما بیشتر خواهد شد.

6- استفاده از تصاویر در مطالب:

در نوشته‌های خود حتما از تصاویر استفاده نمایید. طبق آمار بدست آمده: مطالبی که حاوی تصاویر یا ویدئو هستند 3 برابر مطالبی که به صورت متن محض می‌باشند مخاطب دارند. حتی در نوشته‌ها و مطالب علمی نیز این مورد صادق است. نوشته‌های علمی که در آنها از نمودارها یا تصاویر استفاده می‌شود بیشتر اعتماد مخاطبان را جلب می‌کنند. حتی اگر نوشته‌ای اطلاعات بسیار مناسب و نابی در اختیار مخاطبان قرار دهد ولی در آن از تصویری استفاده نشده باشد، به دلیل  یکنواختی و ایجاد خستگی در خواننده با استقبال زیادی روبرو نمی‌شود و نمی‌تواند ارتباط صحیحی با کاربران ایجاد نماید. تصاویری که مرتبط با نوشته‌ها و عناوین و زیر ‌عنوان‌های نوشته هستند جذاب تر بوده و بیشتر در ذهن مخاطب باقی می‌مانند.

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

چه عناصری در طراحی صفحه اصلی سایت نقش مهم‌تری دارند؟

پاسخ دادن به سوالات مخاطبان

این که “ما چه کسی هستیم؟” ، “قصد انجام چه کاری را داریم؟” و “بازدیدکنندگان به چه دلایلی به وب‌سایت ما سر خواهند زد؟” قبل از هرچیزی صفحه خانگی شما باید کاملا معرف برندتان باشد. به خصوص اگر قصد ایجاد یک وب‌سایت برای برند جدیدی را دارید. اگر کاربران نتوانند در ثانیه‌های ابتدایی فعالیت برند شما را تشخیص دهند، باید در طراحی صفحه اصلی سایت خود تجدید نظر کنید.

ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف

صفحه خانگی شما باید بتواند به زبان مخاطبان هدفتان با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و چشم‌اندازی روشنی را برای آن‌ها نمایان سازد. یک صفحه خانگی ایده‌آل از انتشار هرگونه مطلب اضافی و نامربوطی در خود جلوگیری می‌کند.

بهینه‌سازی کارایی برای دستگاه‌های مختلف:

صفحه اصلی سایت باید ناوبری آسانی داشته باشد. همچنین استفاده از عناصر تزئینی و اضافی مانند بنر‌های فلش، صفحات پاپ-آپ، انیمیشن‌های نامربوط و… مبرا باشد. همچنین میزان کارایی صفحه اصلی در دستگاه‌های دیگر (از جمله گوشی‌های هوشمند) نیز بسیار حائز اهمیت است.

دکمه‌های فراخوان عمل:

تمامی صفحاتی که در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد، دارای دکمه‌های اصلی و ثانوی فراخوان عملی هستند که کاربران را به صورتی منطقی به گام‌های بعدی ارجاع می‌دهند. دکمه‌هایی مانند “نسخه دمو”، “همین حالا خرید کنید” و “بیشتر بدانید” از جمله این دکمه‌های فراخوان عمل هستند. فراموش نکنید که هدف از ایجاد صفحه اصلی، تشویق مشتری به جست‌و‌جوی عمیق‌تر در وب‌سایت شما است. دکمه‌های فراخوان عمل می‌توانند بازدیدکنندگان شما را راهنمایی کرده از سردرگمی آن‌ها جلوگیری نمایند.

مقالات پیشنهادی کاربران
چگونه خطای 500 در وردپرس را رفع کنیم؟

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

تغییر مداوم:

یک صفحه اصلی مناسب برای همیشه به یک شکل باقی نمی‌ماند. بلکه در طول زمان و بنا به دلایل مختلفی (از جمله وجود مشکلات بصری و یا بازخورد‌های مخاطبان) تغییراتی را در خود به وجود می‌آورد. شما می‌توانید از طریق مختلفی مانند تست A/B، دریاف بازخورد از کاربران و … مشکلات این صحه خود را برطرف سازید.

به کارگیری یک طراح ماهر:

یک صفحه با طراحی مناسب باعث جلب اعتماد مشتریان شده و بازگشت آن‌ها به وب‌سایت شما را تضمین می‌کند. رنگ و طرح‌بندی صفحه، مکان قرارگیری دکمه‌های فراخوان عمل، فونت‌ها و فضاهای خالی از جمله عناصری هستند که باید با دقت کنترل شوند.

قوانین نوشتن عنوان جذاب در وبلاگ

استفاده از کلمات کلیدی

حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما فقط یکی. در موتورهای جستجو بزرگ از جمله گوگل، یاهو و بینگ بسیار مهم است که عنوان شما شامل کلمات کلیدی دلخواه باشد. اگر شما از این کلمات استفاده نکنید، فرصت دیده شدن در موتورهای جستجو را از دست می دهید. حتی امکان دارد بطور کل در موتورهای جستجو دیده نشوید.

احساسات را تحریک کند

شما یک شانس دارید که خواننده را برای خواندن متن خود ترغیب به کلیک کنید. برای این کار باید از کلمات کلیدی قدرتمند استفاده کنید. معمولا توصیه می شود با استفاده از تعادل بین کلمات مشترک، غیر معمول، احساسی و قدرت، به تحریک احساسات مخاطبان خود بپردازید. با استفاده از عباراتی مانند “چه اتفاقی می افتد” و “شما باید” خوانندگان را مجبور کنید تا مقاله شما را مطالعه کنند.

واضح و مرتبط باشد

شما همواه برای جلب اعتماد مخاطبین خود تلاش می کنید، پس برای اینکه بخواهید مخاطب بخشی از محتوای شما را بخواند با عنوانی گمراه کننده کار خود را خراب نکنید. عنوان یک مقاله نشان می دهد که قرار است در این مقاله چه مطلبی را بخوانید و نیز به شما نشان می دهد که آیا با خواندن این مقاله به هدفی که دنبال دارید خواهید رسید یا خیر.

از سوی دیگر، یک عنوان گیج کننده یا نا مشخص می تواند یک خواننده آینده نگر را از صفحه شما خارج کند و به نتایج جستجوی بعدی برود زیرا اطلاعاتی که بخاطر آن دست به جستجو زده است را در عنوان شما پیدا نکرده است.

اگر شما از عنوان مناسبی استفاده نکرده باشید به این معنی است که کاربر هیچ یک از محتوای عالی دیگری که در سایت شما وجود دارد را کشف نمی کند.

مخاطبین خود را بشناسید

مخاطبان شما چه نوع اطلاعاتی جستجو می کنند؟ ارزش های مشتریان شما بهترین سرفصل ها هستند زیرا آنها بر نیازهای خود متمرکز هستند.

فرمول هایی برای کمک وجود دارند:

  • تعریف + راهنمای به + عمل + کلمه کلیدی + وعده

برای مثال یک عنوان با استفاده از این راهنما می تواند این گونه باشد:

  • “راهنمای رایگان برای طراحی اینفوگرافیک موفق برای شرکت های B2B”

چگونه سایتی جذاب داشته باشیم که مخاطبان را به سمت خود بکشاند؟

از اعداد استفاده کنید

فهرست ها اغلب قانع کننده تر می باشند زیرا خواننده پس از آن یک ایده واضح تر از انتظارات خود پیدا می کند. به عنوان مثال “3 راه برای جذب مشتری بیشتر” و ” 5 غذای سالم که باید برای صبحانه بخورید”. با خواندن این عنوان ها خوانندگان می دانند که دقیقا چه چیزی از مقاله انتظار داشته باشند. همچنین آنها به خوانندگان خود سیگنال می دهند که آنها در حال خواندن یک مقاله طولانی یا کوتاه هستند.

با توجه به تحقیقات انجام شده ، تعداد عددی به طور متوسط 20 درصد بالاتر از نرخ حقیقی باعث جذب مخاطبین می شود زیرا عدم تقارن باعث جذب بیشتر خواننده ها می شود.

استفاده از کلمات فریب دهنده

علاوه بر کلمات کلیدی قوی، استفاده از کلمات مثبت بسیار تاثیر گذار است. سعی کنید از کلماتی مانند آسان، رایگان و جدیداستفاده کنید که موجب جذب بیشتر مخاطبان شما می شود.

چه کسی اطلاعات رایگان، آسان و جدید را دوست ندارد؟

یکی دیگر از بهترین روشها استفاده از عباراتی است که فوریت، خاصیت و انحصار آن را نشان می دهد. زیرا خوانندگان می خواهند اطلاعات را قبل از هر کس دیگری به دست بیاورند.

آن را کوتاه و شیرین نگه دارید

در نهایت کوتاه نگه داشتن عنوان باعث می شود تا مخاطبان شما بتوانند به سرعت عنوان را بخوانند و شانس متوجه شدن قبل از دیگران را برای شما افزایش می دهد.

خطوط پست الکترونیکی دارای رهنمودهای خاص خود هستند اما در هنگام طراحی عنوان های مقاله، ایمیل را در ذهن نگه دارید. اگر شما پست های وبلاگ خود را از طریق خبرنامه ایمیل به اشتراک می گذارید، دریافت کنندگان نیمی از یک جمله را در متن پیش نمایش مشاهده می کنند. دنیای وبلاگ نویسی رقابتی است، اما رتبه بندی جستجو باعث می شود که خوانندگان محتوای خود را پیدا کنند و پاسخ هایی را که می خواهند پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست