عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار مصرف کننده

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار مصرف کننده

عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار چیست؟

برای فروش بهتر باید به مطالعه عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار مصرف کننده بپردازیم. عوامل روانشناختی مختلفی مانند انگیزه، عزت نفس، ادراک، تجربه، اعتقاد و نگرش بر رفتار مصرف کننده تاثیر دارد که به شرح هر کدام می پردازیم :

1-انگیزه

شخصی به یک رستوران نزدیک رفت و برای خودش سفارش پیتزا داد. چرا آن شخص پیتزا خرید؟ جواب :  او احساس گرسنگی می کرد و می خواست چیزی بخورد.

در مثال بالا، گرسنگی عامل انگیزشی شخص برای خرید پیتزا بود. چندین عامل دیگر وجود دارد که افراد را به سمت خرید محصولات و خدمات ترغیب می کند. فردی که تشنه است ، قطعاً  هزینه ای برای خوردن نوشابه، آب بسته بندی شده، آب میوه و غیره خواهد پرداخت.

انگیزه

2-  عزت نفس

چرا مردم لباس مارک می پوشند؟ افراد ترجیح می دهند برای جلب توجه دیگران برای داشتن مارک های خاص و کالاهای منحصر به فرد هزینه کنند. برخی از محصولات به برندهای معتبر تبدیل می شوند و مردمی که تمایل دارند منحصر به فرد باشند، آنها را می شناسند. فردی که دارای یک ساعت Tag Heuer است، هرگز یک ساعت محلی خریداری نمی کند زیرا این امر از نظر او خلاف عزت نفسش می باشد.

عزت نفس

3- ادراک

یکی دیگر از عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار مصرف کننده ، ادراک است. آنچه فرد در مورد یک محصول یا خدمات خاص تصور می کند، درک او نسبت به آن محصول است. برای شخصی یک لپ تاپ دل ممکن است بهترین لپ تاپ باشد در حالی که برای سایرین فقط یکی از بهترین مارک های موجود است.

افراد دارای نیازهای یکسان ممکن است به دلیل تفاوت در درک، کالاهای مشابه را خریداری نکنند.

کاترین و روزلین روز کار سختی را پشت سر گذاشتند و به همین دلیل هنگام بازگشت از کار می خواستند چیزی داشته باشند. کاترین دستور داد یک پیتزا مرغ بزرگ با سیب زمینی سرخ کرده و کک را داد. در حالی که روزلین ساندویچ سبزی پخته شده را ترجیح می دهد. گرچه کاترین و روزلین انگیزه (گرسنگی) یکسانی داشتند، اما کالاهایی که آنها خریداری کرده اند کاملاً متفاوت بودند زیرا روزلین پیتزا را یک غذای پرکالری می دانست. افراد متفاوت فکر می کنند و درک آنها با یکدیگر مطابقت ندارد.

مقالات پیشنهادی کاربران
اضافه شدن سرویس جدید اسنپ فود به تلویزیون های سامسونگ

افراد وضعیت مشابه را به دلیل تفاوت در نحوه تفسیر اطلاعات، متفاوت می دانند. سه فرایند مختلف وجود دارد که منجر به تفاوت در درک می شود:

  • توجه انتخابی : افراد بیشتر به تبلیغاتی توجه می کنند که مرتبط با نیاز خود و خانواده شان است.
  • اعوجاج انتخابی : مصرف کننده تمایل دارد اطلاعات را به شکلی درک کند که منطبق بر افکار و عقاید خودش باشد.
  • حفظ انتخابی : مصرف کنندگان اطلاعاتی را که برایشان مفید است به یاد می آورند، و مابقی را فراموش می کنند. مایکل می خواست برای همسرش یک ساعت بخرد و به همین خاطر تبلیغات RADO را که چند روز پیش دیده بود به خاطر آورد.

ادراک

4 – تجربه

یادگیری فقط از طریق تجربه حاصل می شود. فرد فقط پس از استفاده از یک کالا، در مورد آن محصول و خدمات مطلع می شود. فردی که از یک محصول / خدمات خاص راضی است، تمایل شدیدی به خرید دوباره همان محصول نشان می دهد.

تجربه

5- اعتقاد و نگرش

اعتقادات و نگرش نقش اساسی در تأثیرگذاری بر تصمیم خریداران دارد. تصویر خاصی از هر محصول یا خدمات موجود در بازار در ذهن افراد ایجاد می شود. هر مارک تصویری دارد که به آن متصل است، همچنین به آن نام تجاری هم می گویند.

مصرف کنندگان محصولات / خدمات را بر اساس عقاید خود که نسبت به یک محصول یا خدمات خاص دارند، خریداری می کنند. یک محصول ممکن است بسیار خوب باشد اما اگر مصرف کننده احساس کند بی فایده است، هرگز آن را خریداری نمی کند.

اعتقاد و نگرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست