طراحی گرافیکی در وب سایت

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. طراحی
  4. chevron_right
  5. طراحی گرافیکی در وب سایت

طراحی گرافیکی در وب سایت

 

گرافیک وب یکی از مباحث نو و تازه در دنیاست و در کشور ما نیز به جرات می توان گفت هنوز چندان شناخته شده نمی باشد و بقدر کافی به آن توجه نمی کند.

یک وب سایت خوب وقتی خلق می گردد که حوزه طراحی گرافیک با حوزه برنامه نویسی وب در هم آمیزد و شما بتوانید سایتی با گرافیک خوب و اصول برنامه نویسی درست را پیش روی خود داشته باشید.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیکی در وب سایت شامل ایجاد گرافیک، تایپوگرافی و تصاویر برای ارائه یک ایده است. اغلب وقت ها طراحی گرافیک را در صنعت چاپ پیدا می کنید، اما آنها نیز در پروژه های وب یافت می شوند. طراحان گرافیک، گرافیک دیجیتال را ایجاد می کنند که بعدا به بروشورها، پوسترها و یا هر نام تجاری از آنها مورد نیاز است. طراحان گرافیکی برنامه نویسی نمی کنند. آنها مسئول ساخت گرافیک هایی هستند که بعدا می توانند برای چاپ یا حتی وب سایت مورد استفاده قرار گیرند.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب شامل ایجاد گرافیک، تایپوگرافی و تصاویر مانند طراحی گرافیک می باشد، اما ما از وب جهانی استفاده می کنیم.

طراح وب دارای محدودیت هایی است که می توانند انجام دهند. وب سایت ها نیاز به بارگذاری سریع و کارآمد دارند. ما باید چیزهایی مانند اندازه فایل، وضوح صفحه، همراه با سرعت و عملکرد کلی را حساب کنیم.

به همین دلیل، طراحان وب اغلب از گرافیک فشرده استفاده می کنند که کیفیت آن را برای سرعت به خطر می اندازد. بر خلاف طراحان گرافیک، طراحان وب نیز باید بتوانند طرح های خود را به یک وب سایت کاری تبدیل کنند. این شامل دانستن زبان نشانه گذاری  است.

وب

در نمودار ون از خلاقیت، طراحی وب و گرافیک چندین شباهت دارد. هر دو نیاز به درک خوبی از تایپوگرافی، گرافیک و اصول طراحی دارند. اما در نهایت، طراحی وب و گرافیک با توجه به تخصص های مختلف متفاوت است.

  • طراحی وب یک رسانه پویا است.

مقایسه طراحی وب و طراحی گرافیکی در وب سایت مانند مقایسه iPad با یک نقاشی است. هر دو تصاویر نمایشی زیبا را نمایش می دهند، اما یکی از آنها تعاملی است و اگر شما آن را لمس کنید، یک اسکورت امنیتی را در اختیار شما قرار می دهد.

ریشه های طراحی گرافیک در وب سایت در چاپ است. آیا این یک طرح مجله یا کتاب کودکان است، مواد چاپی تمایل به تعامل کمتر از همتایان دیجیتال خود دارند. اما هنوز هم به مجموعه هنری تصاویر، متن و گرافیک دیگر بستگی دارد به یک داستان و یا ارتباط یک پیام. نیاز به جریان و منطق برای هدایت مواد چاپی وجود دارد.

طراحی وب سایت این ریشه ها را به اشتراک می گذارد، اما تمرکز بر روی وب این است که چگونه می توان هنرمندانه تجربیات را ایجاد کرد که مردم بتوانند با آن مشارکت کنند نه به سادگی مصرف کنند.

یک طراح وب ممکن است با یک طراح گرافیک برای عناصر بصری مانند تصاویر و نماد هنر کار کند، اما یک طراح وب پس از آن همه این قطعات را با هم ترکیب می کند تا چیزی تعاملی و قابل استفاده را ایجاد کند.

طراحان گرافیک از طراحان وب بیشترین مجموعه مهارت های مشابه را دارند. آنها هر دو می دانند تایپوگرافی، پالت رنگ، و قوانین ترکیب و طرح بندی چیست. اما طراحان وب خوب به این که چگونه این عناصر بر روی تعامل و قابلیت استفاده آنلاین تاثیر می گذارد، توجه می کنند.

  •  طراحان وب نگران بار و اندازه فایل ها هستند.

Pixar می تواند صفحه فرود خود را با انیمیشن برنده جایزه پر کند، اما برای زمان بارگذاری سریع آن را حداقل نگه می دارد.

طراحان وب همه چیز در مورد بهینه سازی می دانند. تصاویر، انیمیشن ها و دیگر عناصر گرافیکی باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند به سرعت بر روی تمام دستگاه ها بارگیری شود.

  •  طراحان وب دارای موانع تایپوگرافی برای پریدن هستند.

طراحان گرافیک می توانند تقریبا هر فونت را بدون نگرانی بیش از حد در مورد چگونگی نمایش آن ارائه دهند. طراحان وب، با این حال، باید در نظر بگیرند که چگونه متن روی صفحه نمایش های مختلف و در مرورگرهای مختلف نمایش داده شود.

 برنامه های کاربردی مانند Adobe Typekit و Google Fonts به طراحان وب اجازه می دهد، پالت تایپوگرافی وسیع تر برای ایجاد خلاقیت داشته باشند.

  • طراحان وب در مورد کاربرد وسیع طراحی خود فکر می کنند.

طراحان گرافیک در مشخصات بتن کار می کنند. آنها یک مربع را می سازند که متناسب با یک سوراخ مربع است. طراحان وب خوب، بدون در نظر گرفتن اندازه یا شکل، بدون انعکاس و یا شکستن طراحی، می توانند به هر سوراخ متناسب با هر سوراخ برسند.

  •  طراحان وب در حال نگهدارنده هستند.

یک وب سایت یک چیز زنده است که از طریق تغییرات مستمر به وقوع می پیوندد.

طراحان وب شبیه برنامه ریزان شهر، پیش بینی می کنند که چگونه یک وب سایت ممکن است رشد کند و فضا را برای تطابق تغییرات اختصاص دهد. آنها باید بدانند که افرادی که مهارت های طراحی وب را ندارند ممکن است که ویرایش های آینده را داشته باشند.

در حالی که یک طراح گرافیک بر روی خلاقیت تمرکز می کند.

وب

  •  طراحان وب ارتباط دائمی با یک مخاطب دارند.

طراحان وب همچنین می توانند از طریق Google Analytics بازخورد در مورد موفقیت و شکست پروژه خود را دریافت کنند. بخشی از کار طراح وب این است که به تجزیه و تحلیل نگاه کند و فکر کند در مورد اقداماتی که می تواند برای بهبود این اعداد انجام دهد.

مقالات پیشنهادی کاربران
برخی از زیباترین کشور های جهان

چطور یک گرافیست وب شویم؟

طرح گرافیکی وب با طرح‌های گرافیک چاپی بسیار متفاوت است، اگر شما یک گرافیست در صنعت چاپ هستید نباید همان تفکرات چاپی را به صنعت وب هم منتقل کنید. پیشنهاد می کنم ابتدا طراح تجربه کاربری | User Experience Designer و تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت را مطالعه کنید تا دید بهتری از صنعت وب سایت پیدا کنید.

نمونه وب سایت ها

بهتر است به مشتری بگوییم چند وب سایت معرفی کند. مشتری نمونه طراحی هایی که به شما ارائه می دهد مربوط به گرافیک نیست معمولا رقبا طراحی هایی که در زمینه خود فعالیت دارد به شما معرفی می کند این مرحله برای آشنایی با ذهنیت مشتری مهم است و باید تعامل خود را بالا ببرید.

انتخاب فضای طراحی

زبان و فضای طراحی خود را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. اگر به عنوان مثال وب سایت شما قرار است Flat و بر اساس Google Material Design باشد، در وسط کار قوانین را عوض نکنید!

چند نمونه از زبان‌های طراحی:

Google Material Design | طراحی متریال گوگل

Metro Design | طراحی مترو مایکروسافت

Fluent Design | طراحی روان مایکروسافت

انتخاب رنگ

در انتخاب رنگ‌ها باید مشتری را قانع کرد، همیشه برای حرف‌های خود دلیل بیاورید و آن را اثبات کنید. متاسفانه میزان مطالعه در بین گرافیست‌های ما بسیار پایین است. صدها کتاب مختلف در زمینه رنگ شناسی چاپ شده است (مفهوم رنگ و درک رنگ شناسی- رنگ شناسی مدرن و …). اگر شما مشتری را به کتاب‌های علمی رنگ شناسی ارجاع دهید مطمئن باشید که از شر رنگ‌های شارپ راحت می‌شوید.

وب

انتخاب تصاویر برای وب سایت 

به عنوان یک گرافیست شما نباید طراحی وب سایت خود را به سمتی هدایت کنید که تصاویرتان بر روی آن بنشیند! شما باید تصاویر را خلق کنید. حتی اگر نیاز باشد دوربین عکاسی خود را بردارید و روزها به دنبال سوژه مناسب برای وب سایت بگردید.

در این مرحله مشتری تنها کاری که می‌کند این است که گوگل را باز کند و اولین تصویری که به نظرش زیبا است را انتخاب کند و به خورد شما بدهد. البته قانع کردن مشتری در این مرحله بسیار ساده‌تر از مرحله رنگ‌ها است و تنها کافی است یک عکس اختصاصی برای او درست کنید تا مشتری عاشق کارتان شود.

اهمیت طراحی گرافیک در وب سایت

 طراحی‌های زیبا و مفهومی باعث می شود تا مخاطبان جذب مطالعه‌ی تبلیغات و بازاریابی شما شود. طراحی کاتالوگ، بروشور و بنر اگر بصورت حرفه‌ای انجام شود نقش زیادی در هدایت کلیک کاربران به سمت سایت شما خواهد داشت.

طراحی خوب می تواند توضیحات پیچیده را به نحو آسان‌تر و موثرتری به مخاطبان منتقل نماید؛ جذب مخاطب مرحله بعدی است که باید در سناریوی تبلیغاتی شما بخوبی پیش بینی شود.

وب

در طراحی سایت، نکاتی مانند روانشناسی رنگها، طراحی آیکون‌ها و اسلایدها، همه و همه در جذب مخاطب در اولین نگاه تاثیر بسیاری دارد تا جایی که حتی می توان گفت در چند ثانیه اول مراجعه یک کاربر به سایت، مهم ترین نکته چشم نواز بودن ظاهر سایت است.

طراحی گرافیکی به چند حالت دسته بندی می شود:

کنجکاوانه

طراحی گرافیک در واقع هنر ترغیب مخاطب و تشدید حس کنجکاوی برای ثبت ماندگار برند در ذهن مخاطب است. افراد تنها چند لحظه پس از مواجه شدن با یک برند، لوگو یا طراحی، احساس خود را نسبت به آن مشخص می‌کنند. بنابراین اینکه هویت بصری برند شما برای مخاطب ترغیب کننده باشد، از ویژگی های بسیار مهم برند محسوب می شود.

زیبا

هدف اصلی گرافیک جلب توجه مخاطبان هدف می‌باشد، و زیبایی بصری دراین زمینه موثرترین نقش را ایفا می‌کند. بسیاری از مخاطبان در لحظات اولیه‌ی مواجه شدن با تبلیغات بصری یک برند تصمیم می گیرند که به آن بیشتر نزدیک شوند یا از آن دور شوند. بنابراین بسیار مهم است که از طرح هایی استفاده نمایید که زیبا و چشم نواز باشند.

وب

استراتژیک

طراحی گرافیک نیز بایستی مانند هر فرآیند دیگری در کسب و کار، استراتژیک باشد. قبل از اتخاذ هر تصمیمی در ارتباط با طراحی، بایستی تحلیل و بررسی دقیقی در خصوص اهداف سازمان و مخاطبان هدف انجام گیرد تا استراتژی کار و نحوه‌ی اجرای آن مشخص گردد.

 

 

نتیجه

در طراحی وب ایده های جدید، خلاقیت های نو، ذهینت آماده، طراحی های فوق العاده و… همه این ها نقش به سزایی در زندگی ما نهفته است. بلکه ما می توانیم از خلاقیت های جدید استفاده کنیم.

در حال حاضر رنگ ها واسه ما هیچ ارزشی ندارد ولی موقعه ایی که طراحی می کنیم یا در وب سایت های مختلف طرح می بینیم آن موقع رنگ ها را در طراحی وب درک می کنیم و اهمیت می دهیم.

یک وب سایت خوب وقتی خلق می گردد که حوزه طراحی گرافیک با حوزه برنامه نویسی وب در هم آمیزد و شما بتوانید سایتی با گرافیک خوب و اصول برنامه نویسی درست را پیش روی خود داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست