بازاریابی حسی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تبلیغات اصفهان
  4. chevron_right
  5. بازاریابی حسی

بازاریابی حسی (sensory marketing) چیست؟

حواس پنجگانه در بدن یک انسان باعث بهتر زندگی کردن می شود. همانطور که بوی یک گل، زیبایی یک منظره، دلنشینی یک موسیقی، مزه یک غذای داغ و ظرافت یک لباس را حس می کنید این حواس پنجگانه شماست.

در اصول بازاریابی روش های گوناگونی وجود دارد، تا محصولی تبلیغ شود و به مخاطبین عام و خاص خودش معرفی شود.

حال یکی از این استراتژی ها بازاریابی حسی است. این نوع بازاریابی با توجه به حواس پنجگانه انجام می شود. یعنی از علم روانشناسی در یک انسان با توجه به حواس پنجگانه اش تبلیغ و بازاریابی کنیم.

بازاریابی حسی
یک مثال ساده تر می زنیم تا بتوانید درک بهتری از این نوع بازاریابی داشته باشید:

مثلا اگر محصول شما از دسته خوراکی است، باید ذائقه مشتری خود را با توجه به حس چشایی آن در تبلیغ و بازاریابی اش تحریک کنید. برای مثال لذت یک شیرینی کاملا طبیعی و دلنشین را با نوشیدنی های گرم ما تجربه کنید.

در این بازاریابی ذائقه مشتری به سمت محصول شما کشیده می شود. دیجیتال مارکت ها باید در تولید این محتوا از طریق راه های روانشناسی بر قضاوت و احساسات مشتری تاثیر بگذارد.

 ویژگی ها و مزایای بازاریابی حسی

  1.  موجب تبلیغات دهان به دهان می شود.
  2. تقویت ارتباط با برند موجب بالا رفتن سطح وفاداری مشتریان می شود و در نتیجه یك رویكرد استراتژیك برای برند به دنبال دارد.
  3. کسب، حفظ و توسعه سهم بازار

حواس پنجگانه در بازاریابی حسی

بازاریابی حسی1 – بینایی

یکی از سیستم های حسی غالب و قویترین حواس مورد استفاده در بازاریابی می باشد، بیش از ۸۰% از ارتباطات تجاری و خرید از طریق حس بینایی انجام می شود. مدیران مبتکر مدت زمانی است که برای ایجاد تصاویر و پیام های جذاب بصری که توسط مصرف کنندگان قابل درک است تلاش می کنند.

لوگوها، رنگ ها، بسته بندی و طراحی محصول نمونه هایی از محرک های دیداری می باشند که می توانند بخشی از استراتژی نام تجاری باشد. کاربرد این مفاهیم را می توانیم در لوگو ها، رنگ ها و یا طراحی کالاها  مشاهده کنیم. نکته دیگری که حائز اهمیت است توجه به معانی مختلف نشانه های بصری و رنگ ها در فرهنگ های گوناگون می باشد.

درحال حاضر شرکت هایی می توانند در دنیای رقابتی به موفقیت برسند که با استفاده از تحقیقات بازاریابی، شناخت کاملی از فرهنگ بازار هدفشان به دست آورند و این نتایج را در طراحی آمیخته بازاریابی خود دخیل کنند.

2 – چشایی

چشایی در ارتباط با ساختمان برند ۳۰% سهم دارد. از آنجا که حواس چندگانه (بینایی، لامسه، بو، صدا ) با هم تولید طعم می کنند تبلیغاتی که به این حواس اشاره می کنند تاثیر قوی تری نسبت به تبلیغاتی دارند که فقط طعم را ذکر می کنند. با این حال در شرایطی که رقابت شدیدی میان بازاریابی محصولات غذایی وجود دارد استفاده از بیان های حسی مناسب در زمینه طعم و حس چشایی روشی موثر برای تاثیر در رفتار مصرف کنندگان می باشد.

مقالات پیشنهادی کاربران
خرید و فروش دستگاه

این موضوع برای شرکت ها باید قابل توجه باشد که استفاده از بازاریابی از طریق ذایقه، برای مصرف کننده می تواند متقاعدکننده باشد. همچنین علم اعصاب شناسی نیز نشان می دهد که پردازش مفهومی اطلاعات غذایی با افزایش فعال سازی بخشی از مغز مربوط به پردازش مزه ها و طعم ها همراه است.

3 – لامسه

لامسه به عنوان وسیع ترین ارگان حسی بدن و نماد تماس فیزیکی از طریق می باشد. حس لامسه در ارتباط با ساختمان برند ۴۴% سهم دارد. با لمس کردن محصولات رفتار مشتری و نگرش خرید به طور مثبتی تحت تاثیر قرار می گیرد.

متاسفانه دراکثر رسانه های تبلیغاتی فراهم کردن یک عنصر لامسه ای غیرممکن می باشد. افرادی که فرصت لمس یک شی را دارند حس قوی تری به مالکیت آن شی دارند بنابراین درک آن ها از ارزش آن شی افزایش می یابد. جالب این است که میزان حس مالکیت در افراد یکسان است ؛ چه آن شی را لمس کنند چه صرفا چشمانشان را ببندند و تصور کنند که در حال لمس می باشند.

4 – شنوایی

صدا مدت زمانی است که به عنوان یک محرک مهم با اثرات مثبت بر خلق و خوی، ترجیهات و رفتار مصرف کننده به رسمیت شناخته شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که تقریبا در هر آگهی تلویزیونی موسیقی وجود دارد. ثابت شده که موسیقی در تبلیغات با تحت تاثیر قرار دادن حالت و حس مشارکت بر متقاعد شدن اثر می گذارد. از صدا می توان به عنوان یک ابزار کارآمد برای برقراری ارتباط با نیازهای ناخودآگاه مصرف کننده استفاده کرد .

صدا بر رفتار و عادت های خرید ما تاثیر گذار می باشد. صدای محیطی مانند موسیقی که در هتل ها و رستوران ها و سوپرمارکت ها شنیده می شود می تواند بر روحیه مصرف کننده تاثیر بگذارد. موسیقی در یک فروشگاه بر روی خرید تاثیر می گذارد و باعث می شود خرید به آرامی صورت گیرد و در نتیجه خرید افزایش پیدا می کند.

5 – بویایی

انسان ها می توانند گوش خود را پوشش دهند و یا چشم هایشان را بگیرند از تماس خودداری کنند و چشیدن را رد کنند اما بو بخشی از هوایی می باشد که ما نفس می کشیم. حس بویایی ۲۴%از سهم ارتباط با نام تجاری را به خود اختصاص داده است.

تمرکز این تحقیقات روی تاثیر بوی محیط بر رفتار مصرف کنندگان در داخل فروشگاه و مشخص نمودن رابطه حس بویایی و حافظه افراد بوده است. موضوع دیگری که برخی از مطالعات به آن پرداخته اند و مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است اضافه کردن یک رایحه بخصوص به کالا، به عنوان ویژگی ثانویه آن است. مطالعات نشان می دهد که این کار می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد وفاداری نسبت به کالا یا برند داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست