ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سلامت خانواده
  4. chevron_right
  5. ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

ارگونومی و روش صحیح نشستن

روش های صحیح نشستن پشت کامپیوتر(رایانه)

یکی از مشکلات بزرگ زندگی مدرن، کم‌تحرکی است. نداشتن تحرک و نشستن‌های طولانی باعث مشکلات متعددی می‌شود. لَم دادن روی کاناپه و تماشای تلویزیون داستان دیگری است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به خاطر کارتان به صندلی زنجیر شده‌اید، دست‌کم می‌توانید طرز نشستن خود را اصلاح کنید. نکاتی که در ادامه می‌آید به شما کمک می‌کند نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر را بیاموزید.

  • گام 1: صندلی خود را تنظیم کنید

با تنظیم صندلیتان به گونه‌ای که کمرتان تکیه‌گاه داشته باشد، احتمال دچار شدن به کمردرد را کاهش می‌دهید. تنظیم درست صندلی باعث می‌شود فشار کمتری به کمرتان وارد شود. بهتر است صندلی‌تان به راحتی قابل تنظیم باشد و تغییر ارتفاع، شیب و حالت تکیه‌گاه آن به سادگی انجام شود.در حالت درست، زانوها باید کمی پایین‌تر از ران‌ها باشند. در صورت نیاز، بهتر است از زیرپایی استفاده کنید.

ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

  • گام 2:محل صفحه کلید را تنطیم کنید

صفحه کلید را نزدیک خود بکشید.ارتفاع صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که شانه هایتان راحت باشند ، آرنج در موقعیت اندکی باز ( 100 تا 110 درجه ) و مچ دست و دستتان صاف باشد.

ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

  • گام 3:ماوس را نزدیک به خود قرار دهید

تا جایی که ممکن است ماوس را نزدیک به خود قرار دهید. یک صفحه‌ی ماوس که دارای برآمدگی مخصوص مچ باشد، به صاف نگه داشتن مچ‌تان کمک می‌کند و مانع تاشدگی‌های نامناسب می‌شود.

ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

  • گام 4:صفحه‌ی نمایش را در راستای چشمانتان قرار دهید

صفحه‌ی نمایش باید مستقیما رو‌به‌روی شما باشد. بهترین حالت این است که صفحه‌ی نمایش به فاصله‌ی یک ساعد از شما به شکلی قرار بگیرد که کناره‌ی بالایی آن حدودا در راستای چشمانتان باشد. برای این منظور شاید به نگهدارنده‌ی صفحه‌ نمایش نیاز داشته باشید.اگر صفحه‌ی نمایش بیش از اندازه بالا یا پایین باشد، باید گردنتان را خم کنید و این کار ایجاد ناراحتی می‌کند.

مقالات پیشنهادی کاربران
افزونه پاپ آپ ورود و ثبت نام در وردپرس

ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

  • گام 5:وقفه و توقف درحین کار

برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید. هر زمان که می‌توانید حالت نشستن خود را تغییر دهید. وقفه‌های کوتاه اما مکرر بهتر از استراحت‌های بلندمدت اما کم‌تعداد است. با این کار ماهیچه‌ها امکان استراحت کردن پیدا می‌کنند.

ارگونومی و روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر

نکات مهم:

1- تا می توانید هنگام کار از جایتان بلند شوید و حرکت داشته باشید.
2- تا جایی که ممکن است وسایل روی میز را در دسترس خود قرار دهید تا برای استفاده از آنها لازم نباشد مرتب روی میز خم شوید.
3- هنگام کار عضلات خود را شل و ریلکس(relax) کنید تا متحمل فشار انقباض عضلانی اضافی روی بدن خود نشوید
4-ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشدارتفاع صندلی ، 41 تا 52 سانتی متر توصیه می شود.
5-سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا 48 سانتی متر باشد.برای افراد چاق
6-صندلی های پهن تر توصیه می شود.
-7 ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواندتنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.
9-زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل ۹5 تا ۱۱۰ درجه باشد.
اصلا چرا ارگونومی ضروری است!
آن ﭼﻪ درﺑﺎره ارﮔﻮﻧﻮﻣﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﻣﺎﻫﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎدي اﻳﻦ رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻤﻲ را آﺷﻜﺎر ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮيﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ آﺳﻴﺐ ﺟﺴﻤﻲ، ﺧﻄﺎي اﻧﺴﺎﻧﻲ، دوﺑﺎرهﻛﺎري و اﻓﺰاﻳﺶﺑﻬﺮه وري و ﺑﻬﺒﻮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻣﻮﺟﺐﻛﺎﻫﺶﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫـﺎ واﻓﺰاﻳﺶﻛﺎراﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست